Technisch probleem in ongeveer 5000 paspoorten
Paspoorten die zijn uitgegeven in de maanden april 2018 tot en met juni 2018 kunnen een technisch probleem hebben waardoor het controlemechanismen niet werkt en de elektronische gate niet opent. Hierdoor zal een grenswachter de controle moeten overnemen wat extra tijd in beslag kan nemen, u kunt verder wel gewoon met het paspoort reizen.
Heeft uw paspoort/identiteitskaart ook dit probleem?
Check of de uitgiftedatum op het reisdocument ligt tussen de datum april t/m juni 2018, controleer vervolgens het serienummer. Deze vindt u op de achterzijde van de harde plastic pagina met persoonsgegevens. De reisdocumenten met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03. Op onderstaande afbeeldingen is het serienummer rood omcirkeld.
U kunt vervolgens controleren of uw paspoort het technische probleem heeft via de App BZK-ID met een Android telefoon die geschikt is voor het uitlezen van de chip met een NFC-reader. Dit hoeft niet een eigen telefoon te zijn. Deze gratis app is beschikbaar in de Google Play Store. Helaas zijn telefoons zonder NFC-reader en telefoons met het iOS-besturingssysteem hiervoor ongeschikt.
Betrokkenen kunnen ook vanaf maandag 16 juli hun document laten controleren bij gemeenten en in het buitenland bij de Nederlandse vertegenwoordigingen.
Voor meer informatie zie de brief van R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Q&A technisch probleem in productieproces paspoort en identiteitskaar
De producent vergoedt de kosten voor het vervangen van de documenten, echter worden de reiskosten voor Nederlanders in het buitenland ook vergoedt?
NIHB hoort graag of uw paspoort, na controle, het technische probleem heeft en of de ambassade of consulaat u tegemoet komt in de reiskosten om het paspoort te vervangen. Graag uw ervaringen onder dit artikel plaatsen.