Onderzoek Consulaire Dienstverlening

jun 20, 2018 | Oproepen, Overheid en formaliteiten

Grootschalig onderzoek van de overheid, uw mening telt!

De Rijksoverheid werkt aan een consulaire beleidsnota, waarin het consulaire beleid voor de komende jaren alomvattend wordt uiteengezet. Deze consultatie gaat over de consulaire dienstverlening. De Rijksoverheid neemt de resultaten van deze consultatie mee in de verdere ontwikkeling van het consulaire beleid en de verbetering van de consulaire dienstverlening.

 

Heeft u suggesties voor de dienstverlening van ambassades en consulaten aan Nederlanders in het buitenland? Klik op de link hieronder, denk mee en doe mee!

ONDERZOEK CONSULAIRE DIENSTVERLENING

Onderzoek consulaire dienstverlening

 

 

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft reeds van het NIHB een uitgebreid rapport ontvangen over de paspoort problematiek in het buitenland, alle gegevens hierover kunt u  hier vinden. Vraag 3 is een van de 5 vragen uit bovenstaand onderzoek en heeft direct betrekking op de paspoort verlenging. Overbodig te zeggen dat hoe meer mensen zich bij NIHB aansluiten, des te meer invloed wij kunnen aanwenden en uitstralen. Word lid van onze Online NIHB Community, blijf op de hoogte en meld u aan voor onze Nieuwsbrief, volg ons op Twitter en via onze Facebook Pagina.

Vraag 3

Nederlanders in het buitenland kunnen een nieuw reis- of identiteitsdocument aanvragen bij de Nederlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten-generaal) in het buitenland. In Nederland kunnen Nederlanders die in het buitenland wonen dit ook doen bij twaalf grensgemeenten in Nederland waaronder het loket van de gemeente Haarlemmermeer op luchthaven Schiphol. Ook loopt er momenteel een pilot in Edinburgh, waar Nederlanders een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen indienen bij een externe dienstverlener. De Rijksoverheid streeft er naar in de toekomst in samenwerking met private dienstverleners meer locaties aan te bieden waar een aanvraag kan worden ingediend. Ook streeft de Rijksoverheid naar het zo veel mogelijk digitaliseren van het aanvraagproces (‘online aanvragen’). Vooralsnog geldt dat voor een voldoende betrouwbare identiteitsvaststelling en het afgeven van vingerafdrukken een bezoek aan een balie noodzakelijk zal zijn. Wat zijn uw suggesties voor verbetering van het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland? Een nadere toelichting op het onderwerp ‘reisdocumenten’ vind u hier.