AOW bevroren wanneer Levensbewijs – Attestatie de Vita niet per post is aangekomen

jul 22, 2018 | AOW - Pensioen -Zorg, Overheid

Nederlandse uitkeringsinstanties zoals het ABP en de Sociale Verzekeringsbank vragen om een verklaring van in leven zijn. Dit formulier dient door een bevoegde autoriteit bestempeld te worden. Afhankelijk van het land waar u woont kan dat bij;

  • De gemeente
  • Een notaris
  • De politie
  • Een postkantoor
  • Het Bureau voor Sociale Zaken (Suriname, Antillen)
  • Justice of the Peace (Australië)
  • De Commissioner for Oaths (Verenigd Koninkrijk, Canada)
  • De OCMW (België)

Vaak moeten er 2 of 3 levensbewijzen per jaar verstuurd worden, aangezien de SVB en de Pensioenfondsen niet een gezamelijke gegevensbank hebben.

VERSTUREN PER E-MAIL OF UPLOADEN

Afhankelijk van het land waar men woont en het pensioenfonds kan dit formulier opgestuurd worden per e-mail en via de SVB site is er een upload functie beschikbaar in MIJN SVB.

VERSTUREN PER POST

SVB – Als de bevoegde autoriteit bij de ondertekening een droogstempel heeft gebruikt (dat is een afdruk in reliëf met een zegel of stempel waarbij geen inkt is gebruikt), dan heeft de SVB vaak ook het originele bewijsstuk van u nodig. In dat geval moet het originele bewijsstuk per post opgestuurd worden.

PENSIOENFONSEN – Slechts een deel van de pensioenfondsen accepteren het levensbewijs pe e-mail, de rest moet per post verstuurd worden.

 

PROBLEMEN DOOR HET NIET AANKOMEN VAN LEVENSBEWIJZEN VIA DE POST

Het NIHB was enige tijd geleden op zoek naar deelnemers (wonende in de UK) voor een onderzoek naar het “bewijs in leven zijn” van de overheid en de hopelijk daaruit voortvloeiende UK digitaliserings pilot. Als gevolg hiervan werd er druk gediscussieerd over het onderwerp in onze online community, met als terugkerend probleem, het zoekraken of niet aankomen van het levensbewijs per post, met alle gevolgen van dien.

Het NIHB wil daarom graag horen van die mensen die in de problemen zijn gekomen. Denk aan het  bevriezen van de AOW doordat het formulier niet is aangekomen. Wij zullen vervolgens alle klachten/problemen consolideren en onder de aandacht brengen.

 

Ik wil graag mijn klacht/ probleem onder de aandacht brengen;

11 + 7 =