Overzicht van het laatste nieuws van de Nederlandse overheid 

Zeker in deze tijd is het fijn om met landgenoten ervaringen te delen, informatie uit te wisselen en elkaar te helpen. Nog geen lid van de wereldwijde NIHB Facebook groep? Meld je dan aan en krijg virtuele steun van bijna 18.000 Nederlanders wereldwijd.

Volg ook onze Facebook pagina met het laatste nieuws van o.a. Stichting GOED belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland. 

Verdere links naar reisadviezen, 24/7 contactcenter, veel gestelde vragen etc.

 

ACTUEEL NIEUWS

  • Waar kan ik meer informatie vinden over COVID-19 in Nederland?
    on 08/04/2020 at 1:47 pm

    Alleen samen krijgen we het coronavirus in Nederland onder controle. Hier kunt u meer informatie vinden over hoe we dat gezamenlijk, met alle betrokken organisaties, doen.  Op deze Engelstalige websites kunt u meer lezen over COVID-19 in Nederland: Government.nl: www.government.nl/topics/coronavirus-covid-19 National Institute for Public Health and the Environment (RIVM): www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19 Government information for entrepreneurs: http://business.gov.nl/the-coronavirus-faq-for-entrepreneurs/ Netherlands Enterprise Agency: https://english.rvo.nl/coronavirus Op deze Nederlandstalige websites kunt u meer lezen over COVID-19 in Nederland. Rijksoverheid.nl: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19 Rijksoverheid informatie voor Nederlanders die wonen, werken en reizen in het buitenland: http://nederlandwereldwijd.nl Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): www.rivm.nl/coronavirus-covid-19 Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO): www.rvo.nl/coronavirus Kamer van Koophandel (KvK): www.kvk.nl/corona/ MKB Nederland, belangenvereniging voor midden- en klein bedrijf: www.mkb.nl/corona VNO-NCW Nederland: www.vno-ncw.nl/corona Kredietverzekering Atradius: www.atradius.nl/updates-coronavirus Tot slot is het ministerie van Buitenlandse Zaken 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. De medewerkers van ons 24/7 BZ contactcenter helpen u graag met vragen over bijvoorbeeld reisadviezen of in geval van nood. Het telefoonnummer van het 24/7 BZ contactcenter is: +31 247 247 247. Zie voor meer informatie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact/contact-met-het-24-7-bz-contactcenter […]

  • COVID-19 Ambassade Update: 8 april 2020
    on 08/04/2020 at 1:16 pm

    Beste mede-Nederlanders, Langzaam verandert het straatbeeld van Tanzania. Er zijn steeds minder auto’s en mensen op de weg. Veel hotels en horecagelegenheden sluiten tijdelijk hun deuren en supermarkten bezorgen aan huis. Ik verblijf in Dar Es Salaam en net als mijn Tanzaniaanse collega’s werk ik vanuit huis. Ambassade collega’s die tijdelijk zijn teruggekeerd, ondersteunen het team vanuit huis in Nederland. Slechts bij hoge uitzondering ga ik de deur uit. Om fit te blijven en de honden happy te houden maak ik nog wel dagelijks een wandeling met ze maar ik zorg ervoor dat ik voldoende afstand houd van andere wandelaars. De honden kunnen dat niet altijd waarderen want die willen de andere honden graag begroeten. Hoe is de situatie op dit moment in Tanzania? Dat is lastig in te schatten. Officiële, betrouwbare berichtgeving is beperkt beschikbaar. Het officiële aantal COVID-19 bestemmingen staat nu op 24. Eén persoon is overleden. De Tanzaniaanse overheid heeft het inroepen van een ’lockdown’ vooralsnog uitgesloten. Wel blijven scholen voorlopig dicht. De Tanzaniaanse overheid heeft tot nu toe twee reisadviezen gepubliceerd die u via deze weblinks aantreft: https://www.moh.go.tz/en/education-clips?download=425:travel-advisory-no-1-of-23-march,-2020 en https://www.moh.go.tz/en/announcements?download=446:travel-advisory-no-2-of-4th-april,-2020. Inkomende reizigers, Tanzanianen of andere nationaliteiten, moeten nu verplicht 14 dagen in quarantaine verblijven in door de Tanzaniaanse overheid beschikbaar gestelde, locaties. Ook adviseert de overheid dringend aan alle ‘residents’ die in Tanzania verblijven niet essentiële reizen buiten Tanzania uit te stellen. De Tanzaniaanse immigratiedienst heeft richtlijnen gepubliceerd over visa en resident permits. In deze weblink vindt u de door de Tanzaniaanse overheid opgestelde instructie: https://www.immigration.go.tz/index.php/en/information/events/184 De KLM en TUI hebben inmiddels hun vluchten naar Tanzania opgeschort. Vooralsnog zijn ‘Ethiopian Airlines’ en ‘Qatar Airways’ de enige commerciële luchtvaartmaatschappijen die op Tanzania vliegen maar we verwachten dat deze vluchten binnenkort zullen stoppen. We hebben nauw contact met andere Europese ambassades om te kijken of er nog een Europese repatriëringsvlucht georganiseerd kan worden maar dit kan niet gegarandeerd worden. COVID-19 dwingt ambassades wereldwijd een aantal diensten tijdelijk te minimaliseren of op een andere manier in te richten. Concreet betekent dit dat de ambassade voorlopig geen (afspraak)verzoeken in behandeling neemt met betrekking tot paspoort-, visum- en andere consulaire aanvragen. Alleen voor noodgevallen kunt u contact opnemen via +31 247 247 247/DCV-247CC-NL@minbuza.nl. Momenteel inventariseert de ambassade de woonplaats en actuele contactgegevens van residerende Nederlanders in Tanzania. Wij vragen deze gegevens voor het geval de veiligheidssituatie in Tanzania ernstig zou verslechteren. Er is op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat dit zal gaan gebeuren, maar we willen wel graag voorbereid zijn. Woont u in Tanzania en heeft u ons bericht hierover nog niet ontvangen? Stuur dan s.v.p. een mail naar dar-rsvp@minbuza.nl. Tot slot, ik merk dat er bij sommigen van u vragen leven over mogelijkheden voor terugkeer naar Nederland of vragen rondom gezondheid en veiligheid. Kijk uw verzekering nog eens goed na, zorg voor wat voedselvoorraden in huis en zorg dat u weet bij welk ziekenhuis u terecht kunt in geval van ziekte of ongevallen. Ik besef dat dit voor u geen gemakkelijke tijd is en snap uw ongeduld. Weet dat we, samen met Honorair Consul Toon Rottjers in Arusha, dag en nacht in touw zijn om Nederlanders zo adequaat mogelijk van dienst te kunnen zijn maar helaas kunnen we geen wonderen verrichten. Houdt u ons als ambassade op de hoogte over hoe het met u gaat? Nu ook wij beperkt zijn in onze bewegingsruimte, bent u onze ogen en oren geworden. Laat het ons weten als er problemen zijn maar we horen het natuurlijk ook graag als u iets positiefs te melden heeft. Blijf gezond en veilig en we houden u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Met vriendelijke groet, Lianne Houben Chargée d’Affaires a.i. P.S. Volg ons via: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/tanzania/actueel en via Facebook: https://www.facebook.com/DutchEmbassyTanzania/. Resideert u in Tanzania en gebruikt u Facebook? Meldt u zich dan aan bij ‘NedVerTan’. Dit is een onafhankelijk van de ambassade opererende besloten Facebookgroep waarin residerende Nederlanders elkaar over gebeurtenissen in Tanzania informeren. […]

  • Veelgestelde Vragen over het Corona Virus in Kroatië
    on 08/04/2020 at 9:35 am

    Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor het zakendoen tussen Nederland en Kroatië? De maatregelen die de Kroatische overheid heeft getroffen om de verspreiding van het coronavirus te controleren, kunnen invloed hebben op zakendoen in bepaalde sectoren. Momenteel is het nog te vroeg om de volledige impact op de handel tussen Nederland en Kroatië te voorspellen. De ontwikkelen volgen elkaar in deze fase in hoog tempo op. Op deze pagina houden we u zo goed mogelijk op de hoogte van de situatie en de gevolgen voor het zakendoen in en met Kroatië. ·Hoe kan ik mij op de gevolgen voorbereiden? Wat kan ik nu doen? Het advies aan ondernemers is om de volgende webpagina’s in de gaten te houden: 1. Voor veelgestelde vragen over reizen naar Kroatië kunt u terecht op -  Coronavirus: veel gestelde vragen reisadvies Kroatië 2. Let op! Vanaf 23 maart 2020 gelden striktere regels om de verspreiding van Covid-19 te controleren. Er gelden inreisbeperkingen voor zowel Kroaten als personen met een Nederlandse nationaliteit. Voor meer informatie zie - Corona-gerelateerde Maatregelen:  Persbericht Kroatische Autoriteiten 3. Informatie betreffende het coronavirus in Kroatië kunt u vinden op - koronavirus.hr Voor actuele informatie omtrent de getroffen maatregelen in Kroatië kunt u terecht bij bovenstaande links.  Coronavirus hotline: 113 Overige telefoonnummers ter beantwoording van corona-gerelateerde vragen - telefoonnummers Kan ik nog naar meetings en andere internationale bijeenkomsten in Kroatië? Nee. Zakenreizen worden niet gezien als een geldige reden voor buitenlanders om naar Kroatië te komen. Ook, deelname aan evenementen, zoals bijeenkomsten, conferenties en cursussen, wordt niet gezien als een geldige reden om Kroatië binnen te komen. Wat kan ik doen voor mijn personeel in Kroatië? Wanneer men in Kroatië verblijft, dient men de aanwijzingen van de lokale autoriteiten op te volgen. Wij adviseren u dan ook uw personeel hierop te attenderen. Meer informatie over deze aanwijzingen zijn ook beschikbaar via Het Kroatische Instituut voor Publieke Gezondheid - link. Belangrijk om te weten is dat men wordt geacht zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Kunnen uw werknemers niet vanuit huis werken? Zorg er dan voor dat werknemers wel thuis blijven indien zij corona-gerelateerde symptomen vertonen. Let op! Om het risico op verspreiding van Covid-19 te verkleinen hebben de Kroatische autoriteiten besloten dat reizen – binnen Kroatië – niet meer is toegestaan, indien niet-essentieel. Kan uw personeel niet vanuit huis werken en moeten zij hun woonplaats verlaten voor werk-gerelateerde doeleinden? In dat geval hebben zij een speciale reispas nodig. Kan ik beroep doen op overheidssteun als mijn bedrijf sterk is getroffen door de gevolgen van het coronavirus? Naar aanleiding van de  uitbraak van het coronavirus biedt de Nederlandse regering diverse economische maatregelen aan om ondernemers te steunen. - Lees de veel gestelde vragen over overheidssteun voor werkbehoud. - Het hele pakket met economische maatregelen. - Regelingen voor ondernemers, bedrijven en zzp'ers. Staat uw bedrijf geregistreerd in Kroatië? Dan is de volgende informatie wellicht relevant voor - Informatie over economische maatregelen (leningen voor werkkapitaal en liquiditeit, uitstel van betaling, herschikken/herfinancieren van leningen) voor in Kroatië geregistreerde ondernemingen is beschikbaar via application (with a logg in) - Werkgevers kunnen uitstel van belasting betaling aanvragen. Over de achteraf betaalde belasting hoeft u geen rente te betalen. U kunt uw aanvraag indienen via - Kroatische Overheid: aanvraag van belasting uitstel. Werkgevers kunnen aanspraak maken op een gesubsidieerd minimum loon voor elk van hun werknemers – The Croatian Employment Bureau. - De Kroatische overhead treft ook sector-gerelateerde maatregelen Heeft u een concrete vraag aangaande uw bedrijf in Kroatië? Dan kunt u contact op nemen met de ambassade in Zagreb door een e-mail te sturen naar zag-ea@minbuza.nl Welke gevolgen heeft het coronavirus voor de belangrijkste logistieke routes van en naar Kroatië? / Is doorvoer van goederen door Kroatië mogelijk? De Europese Commissie heeft op 16 maart richtlijnen voor grensbeheermaatregelen (pdf, Engels) gepubliceerd. Deze beschermen niet alleen de gezondheid, maar zorgen ook ervoor dat goederen en essentiële diensten beschikbaar blijven. Zo staat er: Lidstaten moeten voorrangsstroken voor vrachtvervoer aanwijzen (bijvoorbeeld via 'groene rijstroken'). Er mogen geen aanvullende certificeringen worden opgelegd aan goederen die legaal in de interne EU-markt circuleren. Let op! Vrachtenwagen chauffeurs dienen bij aankomst in Kroatië 14 dagen in zelf-isolatie te gaan, mits Kroatië de eindbestemming is. Dit geldt niet voor vrachtwagen chauffeurs die minder dan 24 uur in Kroatië zijn. Is uw vrachtwagenchauffeur langer dan 24 uur in Kroatië, maar is Kroatië niet de eindbestemming, dan dient hij/zij te overnachten op de parkplaats van de werkgever. U dient er rekening mee te houden dat wachttijden aan de grens, door controles, langer zijn dan normaal. Meer informatie over transport-gerelateerde maatregelen in Kroatië kunt u vinden op – link    Wat gebeurt er met de bevoorrading vanuit Kroatië? Gaan Kroatische fabrieken dicht? Op dit moment zijn er vanuit de overheid geen beperkingen aan productie. Mensen mogen nog naar hun werk. Er zijn echter dagelijks berichten van fabrieken die hun productie verminderen door gebrek aan onderdelen. De logistieke routes zijn open. Mijn bedrijf handelt in veterinaire (dieren en dierlijke) en fytosanitaire (planten en plantaardige) producten. Gaan hiervoor strengere regels gelden? Meer informatie hierover kunt u vinden op – link (helaas alleen in het Kroatisch)  Hoe kan ik mij op de gevolgen voorbereiden? Wat kan ik nu doen? RVO houdt de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en zakendoen in het buitenland nauwlettend in de gaten. Kijk geregeld op RVO.nl/coronavirus. U kunt ook terecht bij de Kamer van Koophandel. Veel gestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus voor onderwijs, kinderopvang, werknemers, werkgevers, ondernemers, reizigers en openbaar vervoer vindt u op Rijksoverheid.nl. Voor medisch advies en informatie kunt u terecht bij het RIVM. Voor informatie over reisadviezen richting Kroatië kijkt u op NederlandWereldwijd.nl. […]

  • Goed om te weten
    on 08/04/2020 at 5:42 am

    Nederlanders in Sri lanka en de Maldiven graag uw aandacht voor het volgend […]

  • Stopzetten registratie Bijzondere Bijstand Buitenland
    on 07/04/2020 at 6:31 pm

    De registratiemogelijkheid voor gestrande reizigers via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl wordt vanaf woensdag 8 april 2020 (17:00 uur Nederlandse tijd) stopgezet. De repatriëring van gestrande reizigers gaat gewoon door. […]

  • Slovenië - Koningsdag 2020
    on 07/04/2020 at 12:02 pm

    Koningsdagreceptie geannuleerd […]

  • Aanvraag reisdocumenten: bezoeken consulair team Madrid aan de regio in 2020
    on 07/04/2020 at 11:41 am

    Nederlanders die niet in staat zijn om in Madrid een reisdocument aan te vragen, kunnen in aanmerking komen om dichter bij huis een aanvraag te doen. In 2020 reist het consulaire team van de ambassade opnieuw naar verschillende Spaanse regio’s. […]

  • Verminderde consulaire dienstverlening in Pakistan
    on 07/04/2020 at 6:24 am

    Gezien de huidige situatie van het coronavirus (COVID-19) zullen de consulaire diensten van de Nederlandse ambassade in Islamabad sterk worden verminderd. Vanaf 18 maart 2020 is het niet meer mogelijk om visumaanvragen in te dienen. Geen paspoortaanvragen, visumaanvragen voor korte en lange verblijven (toestemming voor tijdelijk verblijf, mvv) worden afgehaald via onze Ambassade of Gerry's. Andere diensten zoals DNA-onderzoek, identiteitscontrole, legalisatie van documenten en 'basisexamen inburgering buitenland' vinden in deze periode niet plaats. Voor andere dringende zaken kunt u contact met ons opnemen via ons contactformulier. Coronavirus: visa voor Nederland Door het uitbreken van de COVID-19 of het coronavirus hebben veel reizigers vragen over hun visum (aanvragen). De antwoorden vind je hier. Eventuele aanvullende informatie wordt op deze pagina gepubliceerd. Kan ik nog steeds een visum aanvragen? Nee, op dit moment is het niet mogelijk om een ​​visumaanvraag in te dienen. Wanneer kan ik opnieuw een visum aanvragen? Momenteel hebben we geen datum, dit is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom COVID-19. Onze afsprakensystemen zijn gesloten tot 28 april 2020 maar deze periode kan verlengd worden. Kan ik al na 28 april 2020 een afspraak maken? Nee, dit is helaas niet mogelijk, ons afsprakensysteem is gesloten. Kan een visumbedrag worden terugbetaald? Visumkosten voor visa die vanwege COVID-19 niet zijn gebruikt, kunnen niet worden terugbetaald. Er moet een nieuwe aanvraag worden ingediend. Kan de periode van mijn reeds afgegeven visum worden verlengd? De geldigheidsduur van afgegeven visa van reizigers die vanwege geannuleerde vluchten nog niet naar Nederland hebben kunnen reizen, kan niet worden verlengd. Er moet een nieuwe visumaanvraag worden ingediend. Mijn visum wordt verwerkt, maar mijn bestemming en / of vlucht is geannuleerd (bijvoorbeeld door een reisverbod). Wat gebeurt er met mijn visumaanvraag? Visumaanvragen die momenteel in behandeling zijn en visumaanvragen waarvoor de vlucht is geannuleerd, zullen worden geweigerd omdat dit wordt gedaan als gevolg van COVID-19. Aanvragen voor evenementen / bijeenkomsten die zijn geannuleerd als gevolg van COVID-19-gerelateerde maatregelen worden afgewezen met de reden 'reisbestemming geannuleerd'. […]

  • COVID-19: Consulaire Diensten - Colombia
    on 06/04/2020 at 11:09 pm

    Voor de Ambassade is de veiligheid van de klanten en de medewerkers een prioriteit. Hiervoor willen wij informeren dat de Ambassade in Bogota als onze Honoraire Consulaten in Cali, Medellín en Cartagena geen afspraken zullen inplannen voor consulaire diensten zoals visa, pasportaanvragen, verklaringen, legalisaties, inburgeringsexamens  etc. Voorlopig en in overeenstemming met de regelgeving van het Colombiaanse Overheid over de nationale quarantaine, zijn alle afspraken geannuleerd tot 13 april 2020. […]

  • COVID-19: Brief aan Nederlanders in Kenia (6 april)
    on 06/04/2020 at 5:25 pm

    Brief van de Nederlandse ambassadeur Frans Makken aan alle Nederlanders in Kenia. […]

  • Ik kom terug uit coronagebied. Wat moet ik doen?
    on 06/04/2020 at 2:34 pm

    U reist naar Nederland vanuit een gebied met veel coronabesmettingen. Welke maatregelen gelden voor u bij aankomst in Nederland? […]

  • Brief van de ambassade aan alle Nederlanders in Panama - 31 maart 2020
    on 05/04/2020 at 8:01 pm

    […]

  • COVID-19: Brief aan Nederlanders in Canada (3 april 2020)
    on 03/04/2020 at 1:00 pm

    "Het Corona-virus heeft onze levens danig op zijn kop gezet. Werk, school, sociale contacten, sport: alles is anders en we weten niet hoe lang dit nog gaat duren." […]

  • Consulaire dienstverlening Londen tot minstens 28 april gesloten
    on 02/04/2020 at 3:22 pm

    De consulaire dienstverlening van de Nederlandse ambassade in het Verenigd Koninkrijk blijft nog in ieder geval tot en met 28 april gesloten in verband met de coronavirus-pandemie. Alle al ingeplande afspraken – ook afspraken na 28 april – worden geannuleerd en nieuwe afspraken kunnen voorlopig niet geboekt worden. Als duidelijk is wanneer de dienstverlening herstart kan worden, of als besloten wordt de sluitingsperiode te verlengen, dan kondigt de ambassade dit tijdig aan op de website en via sociale media. […]

  • COVID-19: Brief aan Nederlanders in Kenia (2 april)
    on 02/04/2020 at 11:22 am

    Geachte Nederlanders, Wereldwijd hebben inmiddels meer dan 23.000 Nederlandse gestrande reizigers zich geregistreerd voor het initiatief Bijzondere Bijstand Buitenland ( www.bijzonderebijstandbuitenland). Vanuit de locaties met de meeste inschrijvingen vertrekken er deze dagen al repatriëringsvluchten. In Kenia hebben zich minder gestrande toeristen en andere bezoekers gemeld, maar ook in Kenia kijken we naar de mogelijkheden voor terugkeer. Na het sluiten van het Keniaanse luchtruim hebben nog enkele repatriëringsvluchten plaatsgevonden, waaronder vluchten voor Duitse toeristen die hier in grote getalen aanwezig waren. Van normaal commercieel vliegverkeer is geen sprake. Deze situatie duurt in principe tot 5 april, maar kan verlengd worden. We blijven in gesprek met de Keniaanse overheid, luchtvaartmaatschappijen en andere ambassades. Zodra we meer informatie hebben over een vertrekkende vlucht dan zullen we u daar direct over informeren. In Kenia is de avondklok nog steeds van kracht. De Keniaanse overheid handhaaft deze en andere maatregelen streng en het is dus van belang dat u zich aan de maatregelen blijft houden. Dit ook om eventuele arrestatie of gedwongen quarantaine in Keniaanse overheidsfaciliteiten te voorkomen. Houdt ook het nieuws in de gaten voor het geval er aanvullende maatregelen worden afgekondigd. Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat u zich kunt registreren bij de Informatieservice Buitenlandse Zaken (https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/). Als ambassade zijn wij namelijk graag op de hoogte welke Nederlanders zich in Kenia bevinden. Het blijven uitzonderlijke tijden waarin we ons allemaal continu moeten aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden en maatregelen tegen COVID-19. De maatregelen hebben grote impact op het dagelijks leven en het bedrijfsleven. Als ambassade staan we voor u klaar. Afgelopen weken hebben we al met velen van u contact gehad om individuele vragen te beantwoorden. Zodra er nieuws is bericht ik hierover op onze website (www.nederlandwereldwijd.nl/landen/kenia/actueel/nieuws) en social media kanalen.   Met vriendelijke groet, Frans Makken Ambassadeur […]