Nieuwsbrief juli 2024
Update banken en witwasmonitoring, Staat van het Consulaire, DigiD ID check, informatieservice en invoervelden.
De strijd tegen overmatige transactiemonitoring
HRIF.EU (Stichting Human Rights in Finance) boekt succes: Banken stoppen met onrechtmatige transactiemonitoring bij TMNL (Transactie Monitoring Nederland)! Het eerste verzoek van HRIF – opgenomen in een brief aan de NVB over een meer menselijke maat in het betalingsverkeer – dateerde uit oktober 2023 en eindelijk is het zo ver.
Sindsdien hebben zij op heel veel formele en informele knoppen gedrukt en het had wel even inspanning nodig. Herhaalde verzoeken om in gesprek te gaan waren slechts beperkt succesvol. Desondanks, hebben de banken inmiddels aangegeven te stoppen met de huidige uitbesteding transactiemonitoring bij TMNL.
Zie het artikel in de NRC en de publicatie hierover op de website van HRIF.
Een mooie stap in de goede richting. Kudos voor HRIF!
Staat van het Consulaire
De Staat van het Consulaire voor Nederlanders in het buitenland is een rapport dat jaarlijks door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt gepubliceerd. Dit document biedt een overzicht van de consulaire dienstverlening en activiteiten van Nederlandse ambassades, consulaten en andere vertegenwoordigingen wereldwijd.
Een deel van het rapport beschrijft de verschillende diensten die Nederlanders in het buitenland kunnen verwachten van hun consulaire posten. Dit omvat zaken zoals:
- Paspoort- en visumaanvragen: Procedures en statistieken over uitgereikte paspoorten en visa.
- Notariële diensten: Bevestiging van handtekeningen, legalisaties en andere notariële handelingen.
- Burgerlijke stand: Registratie van geboorten, huwelijken en overlijdens.
Statistieken en Trends
Het rapport bevat ook gedetailleerde statistieken en trends over de consulaire diensten, zoals het aantal afgehandelde aanvragen, verstrekte documenten, en hulpverzoeken.
Belang en Doel
De Staat van het Consulaire dient meerdere doelen:
Transparantie en verantwoording: Het biedt inzicht in hoe het consulaire apparaat functioneert en welke diensten worden verleend.
Informatievoorziening: Nederlanders die in het buitenland wonen of reizen worden geïnformeerd over de beschikbare hulp en diensten.
Beleidsontwikkeling: Het helpt bij de evaluatie en verbetering van consulaire diensten op basis van de opgedane ervaringen en statistieken.
Door dit jaarlijkse rapport krijgen zowel de overheid als het publiek een duidelijk beeld van de consulaire prestaties en uitdagingen, wat bijdraagt aan een beter geïnformeerde en beter ondersteunde Nederlandse gemeenschap in het buitenland.
Lees hier het volledige rapport (vanaf pagina 17 > Nederlanders in het buitenland).
We horen graag jullie mening! Hoe ervaren jullie de Consulaire dienstverlening op het moment? Wat vinden jullie van de beleidsontwikkeling en de informatievoorziening. Laat hieronder een reactie achter.
DigiD ID check
We hebben nog steeds geen nader bericht ontvangen over een eventuele oplossing voor het probleem met de DigiD ID-check. Omdat niet iedereen zich bewust is van dit probleem, willen we nogmaals wijzen op de informatie die te vinden is op de DigiD-website (https://www.digid.nl/buitenland/) .
Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD? Dan kunt u de DigiD app op twee manieren activeren:
- sms (sms-controle moet aan staan in Mijn DigiD)
- ID-check
Let op, is uw Nederlandse identiteitsbewijs uitgegeven op een ambassade, consulaat-generaal, grensgemeente of de Schipholbalie? Dan kunt u de ID-check alleen uitvoeren met een:
- paspoort uitgegeven vóór 30 augustus 2021
- identiteitskaart uitgegeven vóór 1 augustus 2021
U kunt geen ID-check uitvoeren met buitenlandse identiteitsbewijzen, verblijfsdocumenten en vreemdelingen identiteitsbewijzen.
Informatieservice
In onze vorige nieuwsbrief hebben we aangeraden te registreren voor de Informatieservice bij de ambassade. Naar aanleiding hiervan ontvingen we verschillende berichten dat bepaalde invoervelden, zoals telefoonnummer en geboortedatum, niet werden geaccepteerd.
Mocht u dit probleem ervaren, meld dit dan bij Nederland Wereldwijd, zodat het hopelijk snel kan worden opgelost.
Taalcursussen
Plannen om te emigreren of al vertrokken, maar u heeft de taal nog niet helemaal onder de knie? Probeer onze online taalcursussen 15 dagen gratis, zonder verplichtingen. Iedere dag 15 minuutjes wanneer en waar je maar wilt. Taalcursus Engels - Taalcursus Spaans - Taalcursus Frans - Taalcursus Duits - Taalcursus Italiaans
Na 15 dagen kun je zelf kiezen om door te gaan of te stoppen.

ik woon in Engeland en onangs mijn paspoort vernieuwd. Ik ben lid van de faceboek groep I am Dutch and living in the UK, ik las daar al de opmerkingen dat de ambassade in Londen zo moeilijk deed dus was best nerveus.
De lijst gevolgd en voor alle zekerheid ook nog even gebeld met de ambassade, alles verliep vlot en voorspoedig.
Mijn antwoord op de opmerkingen en klachten van andere mensen was dat als alles in orde is, er geen moeilijkheden zijn.
Mijn enige opmerking is dat het stress was om een afspraak te maken, anderhalve week constant geprobeerd, maar het is wat het is.
Ik woon hier nu 24 jaar en heb nooit klachten gehad,
In April reeds een afspraak gemaakt bij NFS Global in Barcelona om onze paspoorten te verlengen. 25 Juni waren we al(!) aan de beurt om alle bescheiden in te leveren. Gelukkig werd alles in orde bevonden, maar wel is de wachttijd, om de nieuwe paspoorten af te halen inmiddels opgelopen tot 6 a 7 weken!
Bij het betalen schrokken wij van de prijs ad. €159,50 plus €16,70 voor NFS Global per paspoort. Dot kost in Nederland nog geen €84,-!
Later hebben wij dit nog eens gecontroleerd op Internet, maar Nederlanders in het buitenland betalen dus de hoofdprijs!
Nu wonen wij gelukkig in de omgeving van Barcelona, maar je zult maar 2 x op en neer moeten naar Madrid!?
Dan wordt dit toch een onbetaalbare grap?
Waarom is dit zo achterlijk duur?
De voornaamste reden voor de afbraak van de consulaire dienstverlening, ligt in het feit dat ambassades/ministerie in Den Haag veel bevoegdheden van honorair consuls introk, de afgelopen 15 jaar. Ook werden de honorair consuls niet afdoende ingezet bij nieuwe ontwikkelingen. Ik had de eer de functie van honorair consul 17 jaar te mogen vervullen van het jaar 2001 tot 2018. “Mijn” ambassade bevond zich in een buurland. In de periode 2010 tot 2015 vond die afbraak plaats: allerlei handelingen waartoe de honorair consul tot dan bevoegd was werden overgeheveld naar de consulaire dienst van ambassades. Daardoor zijn sindsdien Nederlanders gedwongen de dichtstbijzijnde ambassade op te zoeken voor simpele kleine handelingen, terwijl vaak het Nederlandse Consulaat om de hoek is. Bij de aanvraag van een paspoort worden vingerafdrukken afgenomen. Op mijn verzoek zo’n vingerafdrukafleesapparaatje te plaatsen op het consulaat, werd negatief gereageerd met: u bent niet bevoegd om vingerafdrukken af te nemen en wat denk je wel wat zo’n apparaat kost? Even googelen bracht het antwoord: EUR 300,-. Eén vliegticket naar de hoofdstad van het buurland waar de ambassade zich bevond, kostte al meer! En hoe zit het met verblijfkosten en verloren tijd (minimum 3 dagen) van de aanvrager? Daar had Buitenlandse Zaken geen boodschap aan. En waarom niet bevoegd? De honorair consul is een persoon die door de ambassade zeer zorgvuldig wordt geselecteerd, er volgt een antecedenten onderzoek en een screening door de AIVD. Daarna wordt de honorair consul door de koning benoemd en door de ambassadeur beëdigd. Welke semiambtenaar wordt met meer zorg aangesteld? Toch wordt een lokaal ingehuurde kracht op ambassades wél bevoegd verklaard en de honorair consul niet. Van kinderen tot 12 jaar worden bij een paspoortaanvraag geen vingerafdrukken afgenomen. Tóch dienen die zich persoonlijk bij de ambassade te melden. Over het waarom, kan men alleen verbaasd zijn: om geïdentificeerd te worden. Mijn vraag aan de ambassade was: hoe doen jullie dat? “Op basis van gelaatskenmerken”, was het antwoord. Dus dan willen jullie de vader én de moeder zeker allebei zien? “Nee, één ouder is voldoende”. Mijn argument dat ik ter plaatse zowel de vader als de moeder kende werd afgewezen: Wíj identificeren, jij niet, want jij bent daartoe niet langer bevoegd. Dus dat werden twee tickets (moeder en kind), drie dagen van school en twee hotelovernachtingen en de bevoegde persoon (een lokale dame) van de ambassade heeft het kind amper aangekeken. Met 5 minuten stonden ze op straat.
Het beperkte denkraam van Buitenlandse Zaken blijkt uit het gebruik van diensten van firma’s als DHL. DHL werd al opgericht in 1969. Het duurde tot aan de jaren ’10 van deze eeuw totdat Buitenlandse Zaken van de diensten van DHL gebruik ging maken want diplomatieke post, paspoorten etc. MOESTEN met de diplomatieke postzak en mochten niet met DHL. DHL had al tientallen jaren aangetoond betrouwbaarder, sneller en goedkoper te zijn dan de diplomatieke postzak (ook diplomatie postzakken raakten regelmatig zoek), maar tóch bleef het verbod op het gebruik van DHL tot recentelijk gehandhaafd.
Om efficiënt, goedkoop en betrouwbaar te werken, dienen de Nederlandse honorair consuls in de hele wereld (het zijn er ongeveer 500!) opnieuw ingezet te worden. Ze dienen geëquipeerd te worden met de benodigde apparatuur én weer bevoegd worden om allerlei handelingen te verrichten. (een vingerafdruklezer komt tegenwoordig gratis mee met een telefoon, dus het “dure” apparaatje van EUR 300,- van toen kost daarom tegenwoordig nog maar een fractie. Alleen zo kunnen nutteloze reis- en verblijfkosten van Nederlanders in het buitenland worden voorkomen. Misschien een taak voor de nieuwe regering?