Nieuwsbrief 25/09/18 Werkbezoek Nederland
WERKBEZOEK IN NEDERLAND
September 5-7 september 2018
Naar aanleiding van de paspoortenquête en publicaties in de pers, zijn Max Nebig, Henk Klee, en Antonietta Sgherzi van NIHB uitgenodigd door Henk van der Vegt, plaatsvervangend directeur Consulaire Zaken van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ter kennismaking en om eventuele samenwerking tot stand te brengen. Tijdens ons verblijf in Nederland zijn wij ook in gesprek gegaan met o.a. de Nationale Ombudsman, de SVB, Everaert Advocaten en een aantal andere partijen.
Bezoek Buitenlandse Zaken – Consulaire Afdeling
Aanwezigen: Henk v/d Vegt, 24/7 Contact Center, Project Team Loket Buitenland
De volgende punten werden aangekaart:
- Reisdocumentenbeleid en de geplande verbeteringen
- Fuctioneren van 24/7 Contact Center (voor consulaire dienstverlening)
- Opzetten 24/7 Loket Buitenland
- Er wordt gewerkt aan het optimaliseren van de Mobiele Aanvraagstations
- Verbetering informatievoorziening
- Uitbreiding front offices & openingstijden
- Verkenning mogelijkheden vervolgaanvragen paspoorten te flexibiliseren
Uitbreiding Externe Dienstverleners!
Hiervoor zal op meerder plekken op de wereld gebruik gemaakt gaan worden van gespecialiseerd extern dienstverleners (EDV). Dit n.a.v. het succesvolle resultaat van de Edinburg pilot. De volgende locaties worden nog in 2018/2019 uitgebreid met zo’n EDV;
-
- Londen en aanvullende locatie Midlands (VK)
- Edmonton (CAN)
- Perth (AUS)
- Chicago (VS)
- Inventarisatie locatie Spanje
One Stop Shop – 24/7 Loket Buitenland
Het ministerie is, samen met diverse andere overheidsinstanties, druk bezig om voor Nederlanders in het buitenland de toegang tot overheidsdienstverlening onder te brengen op één plek, het zogenoemde 24/7 Loket Buitenland. E.e.a. zal uiteraard de nodige tijd vergen, en heeft als doel een verbeterde dienstverlening. Dit zal in etappes plaatsvinden. Het NIHB wil hier graag betrokken bij blijven, zodat wij de behoeften van de nihb’ers hierbij volledig kunnen vertegenwoordigen.
Een direct gevolg van onze discussies is dat het NIHB nu rechtstreekse aanspreekpunten heeft met zowel het Project Team van Loket buitenland als het 24/7 Contact Center.
Aanmelden 24/7 BZ Informatieservice Uitgebreid
Wanneer u zich aanmeldt bij de uitgebreide versie van de Informatieservice, kunt u zich, behalve voor updates over de veiligheid in uw land, ook opgeven voor aanvullende informatie van de ambassade. U wordt dan bijv. op de hoogte gehouden van de consulaire dienstverlening van de ambassade (zoals Mobiele Aanvraagstations), verkiezingen in Nederland en evenementen van de ambassade.
Bezoek aan de uitkeringsorganisatie (AOW e.a.) Sociale Verzekerings Bank
Ook het bezoek bij de SVB heeft ons contactpersonen opgeleverd. De ontvangst was bijzonder vriendelijk en men was verheugd om een directe verbinding te realiseren met Nederlanders in het Buitenland. Men is er op de hoogte van de meeste knelpunten voor Nederlanders in het Buitenland en ook zij werken permanent aan verbetering, maar kunnen dat niet zonder input uit het buitenland. Wij zullen binnenkort een SVB Feedback Formulier op de website plaatsen.
Bezoek Nationale Ombudsman
Wij zijn vriendelijk ontvangen door Reinier van Zutphen, de Ombudsdman, adviseurs in web/social media en coordinator internationale contacten. Diverse problemen zijn besproken en ook hier hebben we nu directe aanspreekpunten. Ook als je in het buitenland woont kun je rechtstreeks een klacht indienen bij de NO middels het online formulier.
Bezoek Everaert Advocaten Kantoor
Advocaten Thomas van Houwelingen en Hermie de Voer hebben naar aanleiding van ons Volkskrant artikel een opiniestuk (verlies Nederlanderschap) geschreven. Zij staan in binnen en buitenland bekend als een toonaangevend migratierecht-kantoor. Everaert Advocaten beantwoord graag uw vragen over het nationaliteitsrecht. Via hun website kan iedereen gebruik maken van de gratis Dutch Citizen Check.
Naast bovengenoemde hebben we ook gesproken met mensen die ons kunnen verder helpen in de ondersteuning en promotie van het NIHB en met 50Plus (kamervragen) en CDA in Politiek Den Haag.
En hoe nu verder?
Na dit vruchtbaar bezoek willen we dit bescheiden netwerk van samenwerking en contactpersonen uitbreiden met andere organisaties en semi-/overheidsorganisaties om de knelpunten, beperkingen en problemen waar Nederlanders in het Buitenland tegen aanlopen onder de aandacht te brengen en te verbeteren. Het is ons echter duidelijk geworden, dat we naast onze ongedwongen online community een officiële belangenbehartiging moeten oprichten die er- en herkent wordt. We zullen een onvermijdelijk noodzakelijk financiële ondersteuning moeten realiseren, via donaties, sponsoring en eventuele subsidies. Een organisatie waarvan iedereen donateur kan worden.
FEEDBACK
Wij ontvangen graag uw reactie op deze nieuwsbrief, wellicht heeft u suggesties en/of ideeën? U kunt ons bereiken via het contact formulier of hieronder commentaar achterlaten.
Bravo voor dit snelle succes ! Er is nog hoop ?
Fijn dat veel zaken eenvoudiger gemaakt zouden kunnen worden. En erg goed dat er nu een duidelijke stem is laten horen. Nederlandschap kwijtraken? Banken die je dumpen? Na 43 jaar werken in Nl extra korting op je AOW omdat je in een niet verrassend woont? Genoeg zaken te bespreken dus doneer
Verrassend is verdragsland