Er is ruimte voor verbetering, het voelt nu alsof we een hinderlijke bijzaak zijn
Ingezonden brief
Beste mensen,
Mijn naam is Allard en ik woon nu al 10 jaar in Caloocan, Metro Manila, op de Filipijnen. Mijn Nederlandse paspoort verloopt op 31 juli 2025. De laatste keer heb ik het nog in Nederland kunnen vernieuwen, in Groningen.
Ik wil graag mijn ervaringen met het vernieuwen van een paspoort via de ambassade in Makati (Metro Manila) met jullie delen.
Een paspoort vernieuwen op de Filipijnen kost € 165. Dat mag ook in peso’s worden afgerekend, wat neerkomt op zo’n PHP 10,642. Wisselgeld? Nee. Creditcard? Ja, maar alleen in euro’s. Het is een fraai voorbeeld van: “wij maken de regels, jij past je aan”.
Callcenter en afspraak maken
De eerste horde is contact opnemen met de ambassade. Bel je, dan krijg je een computerstem die vraagt of je gedetineerd bent of in levensgevaar verkeert. Dan kun je terecht bij een callcenter in Den Haag, Nederland Wereldwijd, waar je niet veel wijzer van wordt. De medewerkers daar, lijken niets anders te kunnen dan de website voorlezen.
Ik vroeg of ik al mijn paspoorten sinds 1976 moest meenemen. Het antwoord? “Als de website het zegt, dan ja.” Onzin natuurlijk, maar zo werkt het nu eenmaal. Een afspraak maken blijkt een bijna onmogelijke uitdaging. Alles is “unavailable”. Dan probeert u het later nog een keer, is het advies. Na eindeloos proberen lukt het eindelijk, en als je dan iemand aan de lijn krijgt in Makati, blijkt dat mailen vaak sneller werkt. Mijn advies: stuur meteen een e-mail.
Het callcenter helpt je alleen als je in de bajes zit of als er sprake is van een levensbedreigende situatie. Voor alle andere vragen ben je in principe op jezelf aangewezen.
Checklijsten
Daarmee houdt het niet op, de papieren rompslomp is enorm. Je moet een checklijst printen en een aanvraagformulier invullen, pasfoto’s regelen en alles opsturen via DHL of LBC, op eigen kosten natuurlijk. Het proces duurt ongeveer vier weken, maar kan langer zijn als ze “druk” zijn. Bellen over de status? Nee, bel ons vooral niet, je kunt alleen online checken wanneer het paspoort klaarligt.
Het voelt alsof ik op mijn knieën moet bedanken dat ik überhaupt mijn paspoort mag vernieuwen. De ambassade is niet bepaald die “vriend in het buitenland” die Nederland voorstelt. En voor ons, Nederlanders die hier werken of met pensioen zijn, is het gewoon niet altijd haalbaar om even naar Schiphol te vliegen voor een vernieuwing.
Reizen vanuit Caloocan
Vanuit Caloocan is de reistijd naar Makati anderhalf tot vijf uur, afhankelijk van het verkeer. Dat is nog niets vergeleken met de reistijd voor mensen uit Palawan of Mindanao. De toegankelijkheid is echt een probleem. Het is schrijnend dat dit het beste is wat er geboden wordt.
Een zorgplicht voor alle Nederlanders
Ik snap best dat niet alles vlekkeloos kan verlopen, maar het voelt alsof Nederlanders in het buitenland een hinderlijke bijzaak zijn. Nederland heeft een zorgplicht, ook voor landgenoten die ervoor kiezen om elders te wonen. Wij zijn geen last, maar burgers met rechten.
Voor alle duidelijkheid: de medewerkers op de ambassade in Makati zijn vriendelijk en behulpzaam. Maar het systeem van BuZa is zo onpersoonlijk, zo ontoegankelijk dat het alle goodwill bij de klant wegneemt.
Ik overleef het wel, het gaat mij beter af dan de Afghaanse tolken. Maar het zou fijn zijn als Nederland zijn burgers, waar ter wereld ook, iets meer respect en service biedt.
Met vriendelijke groet,
Allard
Taalcursussen
Plannen om te emigreren of al vertrokken, maar u heeft de taal nog niet helemaal onder de knie? Probeer onze online taalcursussen 15 dagen gratis, zonder verplichtingen. Iedere dag 15 minuutjes wanneer en waar je maar wilt. Taalcursus Engels - Taalcursus Spaans - Taalcursus Frans - Taalcursus Duits - Taalcursus Italiaans
Na 15 dagen kun je zelf kiezen om door te gaan of te stoppen.