Een paspoort vernieuwen in het buitenland
Bizarre Beproeving
Voor Nederlanders die in het buitenland wonen, is het vernieuwen van hun paspoort een proces vol frustratie en onzekerheid geworden. Wat op papier klinkt als een simpele taak, één keer in de tien jaar je paspoort vernieuwen (voor kinderen één keer in de 5 jaar), blijkt in de praktijk een ware nachtmerrie. De afstand de je moet reizen nog even daargelaten, er zijn absurd lange wachttijden, verouderde afsprakensystemen die vaker vastlopen dan werken, en een trackingsysteem dat op zijn zachtst gezegd lachwekkend is. Je krijgt te zien: “U wordt geïnformeerd wanneer het paspoort klaar is.” Tracking? Dat woord lijkt z’n betekenis volledig verloren te hebben bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Een systeem waarbij je eigenlijk niets kunt volgen, en vooral in het ongewisse blijft.
Een overduidelijke kloof tussen beleid en werkelijkheid.
Verlopen Paspoort, geen probleem?
Het argument “je bent toch zelf weggegaan” is ook niet meer zo sterk als je kijkt naar de praktische gevolgen van een verlopen paspoort. Iedereen die in het buitenland woont, weet dat je om een geldig ID-bewijs gevraagd kan worden.
Of je nu in een land woont dat een streng immigratiebeleid heeft of een meer ontspannen houding, je moet altijd voorbereid zijn. Het niet hebben van een geldig paspoort of ID kan betekenen dat je geen toegang hebt tot essentiële zaken. Maar een verlopen paspoort kan ook gevolgen hebben voor hun verblijfsstatus in het nieuwe thuisland. Zonder geldig Nederlands paspoort kan men problemen krijgen met een verblijfsvergunning of werkvergunning. In sommige gevallen kan een verlopen paspoort zelfs betekenen dat ze je als “illegaal” beschouwen, simpelweg omdat je niet op tijd je document kon vernieuwen.
En mocht je plotseling moeten reizen, dan kun je natuurlijk ook in de problemen komen.
Het is een risico dat niemand wil lopen, maar dat des te reëler wordt naarmate de wachttijden langer worden.
Pop-up ambassade
De pop-up ambassades, bedacht als een oplossing voor degenen die niet of moeilijk kunnen reizen, is een briljant concept. De ambassade komt naar je toe! Ironisch genoeg blijkt in de praktijk dat de pop-up ambassades vol zitten met mensen die wel kunnen reizen. Tenminste, als je bij de Lucky Few zit en een afspraak hebt kunnen maken. De groep waar het eigenlijk voor bedoeld is valt dus vaak buiten de boot. Er is simpelweg geen systeem bedacht om mensen eruit te filteren die echt behoefte hebben aan een oplossing dichter bij huis. Hoe moeilijk kan het zijn?
Wat zeur je nu?
Hoewel het slechts één keer in de tien jaar nodig is, zorgt het huidige systeem er toch voor dat deze ene keer al snel verandert in maanden van planning, wachten en onzekerheid. Ondanks dat het bij de overheid al ver van tevoren bekend was dat het druk zou worden vanwege de aangekondigde paspoortpiek. De Paspoortwet, die voorschrijft dat een paspoort binnen maximaal 8 weken moet worden verwerkt, lapt het Min. van BZ voor deze gelegenheid ook maar even aan de laars.
Nederlanders in het buitenland vragen echt niet om een voorkeursbehandeling. Ze vragen simpelweg om een efficiënt systeem en een behoorlijke dienstverlening vanuit de overheid.
De paspoortpiek is meer dan een administratieve hobbel; het is een test van veel geduld en flexibiliteit voor Nederlanders in het buitenland. Het systeem is niet ingericht op de menselijke maat, en de gevolgen van vertragingen kunnen groot zijn voor mensen. Het wordt tijd dat de Nederlandse overheid dit probleem serieus neemt en zorgt voor een soepel en betrouwbaar proces, zodat die meer dan 1 miljoen Nederlanders in het buitenland hun leven zonder onnodige stress kunnen voortzetten.
Alles en iedereen wordt centraal en gelijk behandeld, maar hierdoor wordt flexibiliteit een luxe die we niet meer zonder meer kunnen verwachten. De menselijke maat is samen met de bezuinigingen op het postennetwerk en de honorair consuls de weg een beetje kwijtgeraakt. De overheid roeit immers met de riemen die ze hebben.
Maar we kunnen altijd nog meer bezuinigen
Alsof dit nog niet allemaal genoeg was, kwam ook nog het nieuws voorbij over de 33% geplande bezuinigingen. Gelukkig is dit nu van de baan en is besloten om het te verlagen naar 10%. Maar moeten we nu gaan springen van vreugde? Worden nu de verouderde afspraaksystemen vervangen? Komt er meer personeel op de Consulaire posten en bij Nederland Wereldwijd? Wordt er gedegen onderzoek gedaan naar een mogelijke digitale aanvraag van het paspoort? Zoals Frankrijk op het moment aan het testen is? Dit zou een hoop ellende kunnen oplossen.
Begrijp me niet verkeerd, de mensen die werken op ambassades doen hun best, maar ze kunnen simpelweg op het moment niet de vloedgolf aan van paspoortaanvragen.
Houd vol!
Voor nu zit er helaas niets anders op dan met een flink portie geduld in de digitale wachtrij te belanden om überhaupt een afspraak te kunnen maken. En zodra dat is gelukt? Dan begint het échte wachten pas. Geduld is je beste vriend in dit proces, hoe frustrerend dat ook mag zijn.
Het komt vanzelf goed, ergens in 2025 of 2026 misschien. Maar tot die tijd is het afwachten, want de paspoortpiek is nog lang niet voorbij en daarnaast heeft men ook nog een nieuw type paspoort geïntroduceerd, wat ook weer extra vertraging met zich meebrengt. Over perfecte timing gesproken!
Centraal Meldpunt Stichting GOED
Ondertussen, blijf vooral ook jullie ervaringen delen met Stichting GOED, belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland. Hoe lang moet je wachten op een afspraak? Hoeveel tijd gaat er voorbij voordat je eindelijk je paspoort in handen hebt? En wat vind je van het hele proces? Deze informatie is ontzettend waardevol om verandering te kunnen afdwingen! Jouw input helpt om de knelpunten duidelijk te maken en uiteindelijk het systeem te verbeteren. Dus, blijf melden – hoe meer verhalen, hoe sterker de boodschap!
Briefje van Tonnetje
Iedere week verschijnt er een Briefje van Tonnetje met actuele onderwerpen aangaande Nederlanders in het buitenland. Het briefje brengt met een vleugje sarcasme problemen en kwesties onder de aandacht. Help mee het briefje ook onder de aandacht te brengen binnen jouw netwerk.
Emigratiebelasting
Emigratiebelasting, een noodgreep om de leegloop van mensen die er helemaal genoeg van hebben te stoppen? De emigratiebelasting, oftewel de laatste handdruk van de Belastingdienst aan hen die de stap naar het buitenland misschien nog wel als de enige oplossing zien....
Het systeem faalt – Visum Kort Verblijf
Een simpel visum, zou je denken, om gezellig op vakantie te gaan naar Nederland of op familiebezoek bij opa en oma. Maar nee, niets is minder waar. Dit is geen gewone toeristische reis.
Oud-Nederlanders, wat zijn dat voor een mensen?
Oud-Nederlanders, wie zijn het? Waarom zijn ze geen Nederlander meer? Uitgelegd in makkelijke taal voor politiek Den Haag.
Het onderwerp vandaag gaat over Dubbele Nationaliteit
NIHB Nieuws in makkelijke taal over het Nederlanderschap De NOS is onlangs begonnen met het Journaal in makkelijke taal, zodat mensen het nieuws beter kunnen begrijpen. Dat bracht me op een idee, een wekelijks briefje te schrijven, vooral bestemd voor de overheid en...
Een Pop-up consulaat is er niet voor mensen die niet kunnen reizen, maar ook voor degenen die ver weg wonen. Ik kan best reizen, maar woon 1600 Km van de Ambassade. Uw commentaar is tendentieus.
Beste Willem, uiteraard is de pop-up (MVA) er ook voor andere mensen. Echter is het in bepaalde landen zo geregeld dat de MVA (Mobiel Aanvraagstation) er in eerste instantie is voor Nederlanders met een medische beperking en daarnaast staat de aanmelding ook open voor andere landgenoten. Echter krijgen de mensen met een medische beperking, vaak niet eens de kans om een afspraak te maken. Er is niet een systeem waar je kunt aangeven waarom een afspraak bij een pop-up voor jou belangrijk is. Net als een medische indicatie, zou er bijvoorbeeld voor iemand die een lange afstand moet afleggen, ook een prioriteit moeten zijn. Het is nu in principe; wie het eerst komt, wie het eerst maalt.