Desinformatie, misinformatie of onvoldoende informatie

 De eerst twee woorden zijn trending in de laatste jaren.

Voor Nederlanders in het buitenland is goede duidelijke en betrouwbare informatieverstrekking, vanuit de overheid, cruciaal. Als je in het buitenland woont volg je meestal niet constant het nieuws uit Nederland en al helemaal niet het nieuws op de websites van de overheid.

Voor mensen die niet zo actief zijn op Sociaal Media is het helemaal lastig om op de hoogte te blijven. Belangrijke zaken en veranderingen in bijvoorbeeld de nationaliteitswetgeving, verplichte tweestap-verificatie om in te loggen bij overheidsdiensten e.d. kunnen op deze manier gemakkelijk aan je voorbijgaan.

Wanneer je vertrekt uit Nederland hou je, of je het nu wilt of niet, toch vaak een band met de Nederlandse overheid. Nu kun je zeggen, het is je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te blijven. Natuurlijk tot op zekere hoogte wel, maar het is een doolhof aan informatie en welke informatie is nu juist belangrijk voor jou en hoe weet je wanneer er wijzigingen worden aangebracht?

Duidelijke en betrouwbare informatie

Een belangrijke prioriteit voor Stichting GOED – belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland – is dat de overheid Nederlanders in het buitenland actiever informeert en op de hoogte houdt en dat communicatie en de informatie op de websites duidelijk en correct is.

Uit een recent onderzoek is gebleken dat Nederlanders in het buitenland graag door de overheid geïnformeerd blijven. Er is al een informatieservice van de ambassades waar je je kunt registreren. Als men op de hoogte gehouden kan worden van de volgende Sinterklaasviering, waarom dan ook niet over belangrijke zaken. Niet dat Sinterklaas onbelangrijk is natuurlijk.

Misinformatie bij het herkrijgen van het Nederlanderschap

Wanneer je je Nederlanderschap verliest door verkeerde, onvoldoende informatie of door persoonlijke omstandigheden, is dat al een behoorlijke zware dreun om te verwerken. Vervolgens wil je het Nederlanderschap herkrijgen, wat volgens de website van de overheid mogelijk is via de optieprocedure. Als je dan niet duidelijke informatie kunt vinden op de overheidswebsites en misleidende informatie via de telefoon ontvangt of per email, wordt het wel erg lastig. Naast dat het lastig en frustrerend is, kan het ook grote gevolgen hebben voor de persoon in kwestie.

Lees hieronder het ervaringsverhaal van een oud-Nederlander. Heb je zelf soortgelijke ervaringen ondervonden, dan horen wij dat graag.  Dit kan via het NIHB of Stichting GOED worden doorgegeven.

Lees hier het ervaringsverhaal van een oud-Nederlander.

De evenredigheidstoets ontaard in een dwaalspoor.