De consulaire dienstverlening staat voor u klaar

mei 17, 2018 | Overheid

Maar niet voor iedereen!

De titel van een tweet van Jan Willem Beaujean, directeur Consulaire Zaken. Ongetwijfeld staat BUZA voor veel Nederlanders klaar, zij staan klaar voor Nederlanders die op vakantie zijn in het buitenland en in de problemen raken, voor visa uitgaven of tijdens noodtoestanden. Maar staan zij ook klaar voor de Nederlanders die in het buitenland wonen? Of zijn die minder belangrijk en ligt de verantwoordelijkheid bij hun zelf, zij hebben immers de keuze gemaakt (voor wat voor een reden dan ook) te vertrekken. Een deel van deze Nederlanders keert echter vaak weer terug of zijn slechts voor een bepaalde periode in het buitenland, vanwege werk bijvoorbeeld. Zij hebben bijna allemaal nog familie ( o.a. ouders en kinderen) en vrienden in Nederland wonen en voelen een sterke connectie met Nederland. Ze dragen met trots de Nederlandse cultuur uit in het buitenland en aan hun opgroeiende kinderen. Niet te vergeten zijn het ook allemaal stemgerechtigden, tenminste zolang zij hun Nederlandse paspoort kunnen behouden. Waarom worden we dan toch zo aan de kant gezet en behandeld alsof we overspel gepleegd hebben.

Op 24 april 2018 is namens een groot deel van de 16.000 leden van NIHB en n.a.w. van de ruim 1 miljoen Nederlanders in het buitenland een Open Brief aan Minister Blok en de Politieke Partijen gestuurd. Op dit publiekelijk schrijven hadden we op zijn minst binnen redelijke termijn een snelle begripvolle reactie verwacht. Ongetwijfeld nog niet met adequate oplossingen -alhoewel die voor de hand liggen- maar op zijn minst met enig begrip.

Opvallend is dat BUZA juist nu zichzelf op Social Media schouderklopjes geeft. Een van de berichten is de pop-up ambassade in Chili, omdat het ambassadepersoneel er toevallig toch was om Koningsdag te vieren (dat is klaarblijkelijk wel mogelijk), konden er een aantal paspoorten verlengd worden. Ze geven zelfs toe dat het voor veel Nederlanders te ver en te duur is om naar de ambassade in Santiago te reizen, Chili een land dat zich over 4.300km uitstrekt. De quote “Nederlandse ambassades en consulaten werken voortdurend aan een betere dienstverlening voor landgenoten in het buitenland” wordt niet door het merendeel van NIHB’ers gedeeld.

Wat is een Mobiel Consulaat?

Het Mobiele Consulaat is een maatwerk voor Nederlanders die door ziekte niet kunnen reizen, bijvoorbeeld door het inzetten van mobiele apparatuur om vingerafdrukken af te nemen. Met een Mobiel Vingerafdrukopname Apparaat (MVA) kunnen op veilige locaties consulaire spreekuren worden georganiseerd als capaciteit en budget van de post dat toelaten.

Op het eerste gezicht lijkt dit een mooi initiatief, ware het niet dat dit enkel voor een zeer select groepje Nederlanders is weggelegd, namelijk voor degene die een doktersverklaring kunnen overleggen.  Enige structuur in deze dienstverlening is ver te zoeken.

NIHB spreekt pas van een betere dienstverlening als;

  • Deze service voor alle Nederlanders in het buitenland beschikbaar is.
  • Deze service op een gestructureerde manier in alle landen en op vaste veilige locaties meerdere keren per jaar wordt aangeboden.
  • Deze service op een effectieve wijze gecommuniceerd wordt.
  • Deze service wordt uitgebreid in plaats van afgebouwd.
  • Er geluisterd wordt naar de voorstellen (Perth, Spanje en Hawaii) om voor deze service te betalen. Een deel van de NIHB’ers is bereid extra geld uit te geven voor een mobiel consulaat, als dit hun honderden of duizenden km’s reizen en tijd zou besparen.

Ons geduld raakt op

Het wordt tijd dat Nederlanders in het buitenland serieus genomen worden en Minister Blok werkelijk aandacht besteedt aan de problematiek en onze aanbevelingen. Ieder jaar verlengen  130.000 – 150.000 Nederlanders hun paspoort in het buitenland en een groot deel reist hiervoor tussen de 400-4000 km. Naast de tijd, stress en kosten voor NIHB’ers dragen deze afstanden ook niet bij aan een beter milieu, waar de overheid zo doelbewust mee bezig is.
Ons geduld raakt op en we nemen geen genoegen met de bestaande “verbeterde” dienstverlening. NIHB verwacht op korte termijn een serieuze gerichte reactie met adequate oplossingen voor een wezenlijk probleem. NIHB’ers laten zich dit keer niet de mond snoeren.

Lees ook onze paspoort enquete resulaten


Mee eens? Deel het artikel zo veel mogelijk met vrienden, familie andere NIHB’ers in FB groepen, Twitter…..Alleen met jullie hulp kunnen we druk uitoefenen en de situatie veranderen. 


Meld je aan voor onze Nieuwsbrief om op de hoogte te blijven of volg ons op Facebook en Twitter.