BTW terugvragen op Schiphol

mei 20, 2018 | Financieel

Bezoek je Nederland en heb je flink geshopt? Kijk dan of je in aanmerking komt voor btw-teruggave. Dit kan als je aan onderstaande voorwaarden voldoet. Via de gespecialiseerde tax refund-partners op Schiphol regel je het makkelijk en snel.

De voorwaarden zijn:

  • Je woont permanent buiten de Europese Unie
  • Je aankopen waren minimaal € 50 per winkel op één dag
  • Je neemt de spullen zelf mee naar huis, ongebruikt en binnen 90 dagen

Tax refund-partners op Schiphol

Je kunt op Schiphol je btw terugvragen via verschillende organisaties: Global Blue, GWK Travelex.

Wil je weten welke winkels bij welke tax refund-partner zijn aangesloten? Kijk dan op de site van de betreffende partner, zoek bij de ingang van winkels naar een van de onderstaande taxfree shopping logo’s of vraag het na bij de kassa van de winkel.

Wat moet je doen om je btw terug te vragen?

Houd er rekening mee dat je langs twee, of meer, balies moet om je btw terug te vragen. Kom daarom iets vroeger naar Schiphol op de dag dat je vliegt.

1. Vraag om een taxfree-formulier bij de aangesloten winkels

Aangesloten winkels hebben taxfree-formulieren achter de kassa. Vraag erom bij het afrekenen. Vul het formulier helemaal in en maak de originele kassabon eraan vast. Neem alle papieren mee naar Schiphol. Omdat niet alle winkels bij dezelfde tax refund-organisatie zijn aangesloten, kan het dus zijn dat je meerdere taxfree-formulieren in moet vullen.

Let op: om de btw terug te vragen, moet je je aankopen ongebruikt en in de ongeopende verpakking laten zien bij de douane. Pas daarna mag je je aankopen openen en gebruiken.

2. Haal douanestempels op de luchthaven

Ga met je taxfree-formulier en aangehechte originele bon, naar de douanebalie in vertrekhal 3. Bij goedkeuring krijg je een stempel op het formulier. Deze heb je nodig om je btw terug te vragen bij de tax refund-partner.

Ben je transferpassagier of houd je je aankopen in je handbagage? Dan kun je de belastingteruggave ook regelen bij de douanebalie in Lounge 3.

Let op: je hebt je paspoort, boarding pass, formulier én aankopen nodig bij de douanebalie. Houd ze dus binnen handbereik.

3. Ga naar de juiste tax refund-balie om je geld op te halen

Ga met alle benodigde papieren en stempels naar de balie van de tax refund-partner die is verbonden aan de winkel(s) waar je je aankopen hebt gedaan. Global Blue en GWK Travelex hebben allebei een balie vlakbij de douanebalie in Vertrekhal 3 en in Lounge 3. Vatfree.com heeft alleen een balie in Vertrekhal 3. De btw-teruggave kun je op je creditcard laten storten of contant laten uitbetalen in een valuta naar keuze.

Heb je haast of ben je al door security? Doe dan de compleet ingevulde en gestempelde taxfree-formulieren in een speciale brievenbus. Deze brievenbus vind je vlakbij de douanebalie in Vertrekhal 3 en in Lounge 3. Het bedrag wordt binnen een paar weken automatisch op je creditcard gestort.

Bekijk hier de openingstijden en locaties van Global BlueGWK Travelex op Schiphol.

Bron: Schiphol.nl

Andere mogelijkheid is direct bij de winkel zelf de BTW terugvragen

Je kunt bij de meeste winkels waar je de aankoop doet BTW terugvragen. Dan krijg je de volle 21% terug. Interessant bij een grotere aankoop. Je moet dan wel een stempel bij de douane op de factuur laten zetten en opsturen naar de winkel.
Check ook  VatFree.com