De geplande Emigratiebelasting richt zich op de allerrijksten
Update 03-10-2024:
Update 04-10-2024:
Al enige tijd ziet men op Sociale Media de emigratiebelasting voorbijkomen. Veel mensen maken zich hier nu zorgen over, maar is dit wel terecht?
Het geplande wetsvoorstel over de belastingheffing voor emigrerende Nederlanders is specifiek gericht op een kleine groep mensen met een zeer hoog inkomen. Het is belangrijk om te benadrukken dat slechts een klein percentage van de bevolking, namelijk de rijkste 1%, door deze maatregel wordt getroffen. Hierdoor hoeven de meeste Nederlanders zich geen zorgen te maken over de impact van deze wet.
Hoge inkomens worden de eerste vijf jaar na emigratie belast
Het voorstel beoogt om emigrerende Nederlanders met een uitzonderlijk hoog inkomen of vermogen in de eerste vijf jaar na emigratie te belasten. Dit geldt met name voor diegenen die verhuizen naar landen met een laag of geen inkomstenbelastingtarief. Gedurende deze periode blijven zij belastbaar als binnenlands belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij vergelijkbare belastingheffingen in andere Europese landen.
Voor inkomen in box 1 wordt een grens gehanteerd die hoger ligt dan het algemene bezoldigingsmaximum voor de Wet Normering Topinkomens, momenteel €223.000. Voor box 2 geldt een grens van minimaal €1 miljoen voor de waarde in het economisch verkeer (WEV) van het aanmerkelijk belang van een directeur-grootaandeelhouder (DGA). Hiermee worden enkel de allerhoogste inkomens en vermogens geraakt.
Dit geplande wetsvoorstel is gericht op specifieke gevallen en zorgt ervoor dat de belastingheffing eerlijk blijft, zelfs na emigratie naar belastingvriendelijke landen zonder belastingverdrag met Nederland, zoals Monaco. Dit betekent dat emigranten naar landen binnen de EU geen extra belastingheffing hoeven te verwachten, aangezien Nederland met deze landen belastingverdragen heeft die het heffingsrecht aan die landen toebedeelt.
Bron: Belastingen in maatschappelijk perspectief Hoofdstuk 7.5
Waarom dit geplande wetsvoorstel?
De maatregel is zorgvuldig ontworpen om alleen de allerrijksten te raken en biedt daardoor geruststelling aan de overgrote meerderheid van de Nederlanders die niet binnen deze categorie vallen.
Het voorgestelde wetsvoorstel is geïntroduceerd met enkele specifieke doelen en overwegingen in gedachten:
- Tegengaan van belastingontwijking: Het plan richt zich op het voorkomen dat zeer vermogende Nederlanders hun belastingverplichtingen ontlopen door te verhuizen naar landen met een lage of geen inkomstenbelasting. Door een periode van vijf jaar belastingplicht in Nederland te handhaven, blijft het voor deze groep moeilijker om belastingvrij te profiteren van hun vermogen.
- Gelijkheid en rechtvaardigheid: De maatregel zorgt ervoor dat ook zeer vermogende personen hun eerlijke aandeel aan belasting blijven betalen, zelfs na emigratie. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel waarbij de lasten gelijkmatiger verdeeld worden.
- Bescherming van de belastinggrondslag: Door emigrerende vermogende personen te blijven belasten, beschermt Nederland zijn belastinginkomsten. Dit is van belang om te voorkomen dat de belastinggrondslag wordt uitgehold door emigratie van rijke individuen.
- Harmonisatie met internationale praktijken: Veel andere Europese landen hebben vergelijkbare belastingregels voor hun emigrerende inwoners. Door deze maatregel in te voeren, volgt Nederland een internationaal erkende praktijk, wat kan bijdragen aan een meer coherent en geharmoniseerd belastingbeleid binnen Europa.
In essentie is het doel van dit wetsvoorstel om een eerlijke bijdrage van alle belastingplichtigen te waarborgen, inclusief diegenen met een zeer hoog inkomen of vermogen, en om te zorgen voor een stabiele en rechtvaardige belastingbasis voor Nederland.
Is er een gevaar dat de inkomensgrens in de toekomst wordt verlaagd?
Het is begrijpelijk dat er zorgen kunnen zijn over de mogelijkheid dat de inkomensgrens van het wetsvoorstel in de toekomst verlaagd zou kunnen worden. Hier zijn enkele overwegingen en mogelijke gevolgen:
- Precedentwerking: Zodra een wet is ingevoerd, bestaat het risico dat toekomstige regeringen besluiten om de grenswaarden aan te passen. Dit kan voortkomen uit veranderende economische omstandigheden, politieke druk of de noodzaak om extra belastinginkomsten te genereren.
- Vertrouwen in de overheid: Als de grenswaarden worden verlaagd, kan dit het vertrouwen in de overheid schaden. Burgers en bedrijven zouden kunnen vrezen dat verdere verlagingen volgen, wat onzekerheid en wantrouwen kan veroorzaken.
- Invloed op middeninkomens: Een verlaging van de inkomensgrens zou ertoe kunnen leiden dat niet alleen de allerhoogste inkomens, maar ook middeninkomens worden geraakt. Dit kan een bredere groep Nederlanders treffen dan oorspronkelijk bedoeld en kan leiden tot ontevredenheid en mogelijk economische nadelige gevolgen.
- Emigratie en braindrain: Als meer mensen onder de maatregel vallen door verlaging van de inkomensgrens, kan dit leiden tot een toename van emigratie, vooral onder hoogopgeleide professionals. Dit kan resulteren in een verlies van talent en expertise voor Nederland, wat de economie en innovatie kan schaden.
- Juridische en politieke beperkingen: Het aanpassen van de grenswaarden zou door de regering moeten worden goedgekeurd en zou waarschijnlijk door zowel de Tweede als de Eerste Kamer moeten worden behandeld. Dit betekent dat er politieke en mogelijk juridische belemmeringen zijn voor het willekeurig verlagen van de grenswaarden.
- Belastingverdragen en internationale afspraken: Nederland is gebonden aan belastingverdragen en internationale afspraken. Een verlaging van de grenswaarden zou ook moeten worden bekeken in het licht van deze afspraken, wat verdere beperkingen kan opleggen aan de aanpassing van de wet.
In het algemeen is het belangrijk dat burgers en bedrijven zich bewust zijn van de mogelijke risico’s en dat er mechanismen zijn om te waarborgen dat dergelijke maatregelen zorgvuldig worden overwogen en besproken voordat ze worden geïmplementeerd. Transparantie en betrokkenheid van belanghebbenden in het wetgevingsproces zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat belastingmaatregelen eerlijk en voorspelbaar blijven.
geldt deze emigratie belasting voor personen die gaan emigreren of ook voor personen die al jaren geleden zijn geemigreerd?
Als het doorgaat dan gaat het op 1 januari 2025 in.
Het zal niet met terugwerkende kracht uitgevoerd worden.
Zodra deze wet wordt aangenomen zal het voor deze of volgende regeringen geen moeite zijn om de grensvoorwaarden te verlagen zodat ook de middeninkomens hier de dupe van worden , de hoogste inkomens betalen nu al bijna geen belasting , dus die schijnvertoning kan gestopt worden , als ze eerst maar een voet tussen de deur hebben , toch , vertrouwen in eerste en tweede kamer , ja ja dat hebben we gezien met de verandering van onze pensioenen , van een systeem waar ze wereldwijd jalours op waren naar een systeem dat ze ons wettelijk kunnen en gaan beroven . ,
Ja Douwe. Je hebt hier natiurlijk wel een belangrijk pijnpunt te pakken. De onbetrouwbare overheid!
We hebben het gezien met de vermogensrendementsheffing op oneerlijke fictieve rendementen. Gewoon gelegaliseerde diefstal. En als je het maar groot genoeg doet kom je er mee weg. Tot aan de raad van State en het Hogerechtshof.. De belastingbetaler wordt in het gelijk gesteld maar niet gecompenseerd. Nou ja als je geen bezwaar hebt gemaakt. Een gotspe! Dus ik steel en stel dat je daar bezwaar tegen moet maken… Iets met mijn & dijn…
We zien dat er aan de radertjes van de VRH wordt gedraaid. Oh we gaan toch maar naar 36% én versneld. En belegging tikken we af op fictief 6%. En dat doen we omdat we geld nodig hebben, uiteraard, en de systemen bij de belastingdienst het niet eerder op een eerlijke manier kunnen verwerken. Namelijk aan worden geslagen oo werkelijk rendement.
Eendrachtig met het risico wat bij beleggen in het nieuwe pensioenstelsel meer bij de deelnemers wordt neergelegd zou dit ook voor de overheid moeten gelden over het te innen belastingeld over belegd vermogen in box 3. Maar nee daar wordt met een vast percentage gerekend. Zou dit uit te leggen zijn als strijdig met het gelijkheidsbeginsel? Zo ja, die voet tussen de deur is helaas altijd groter. Die resultaten uit het verleden zijn helaas wel garantie voor de toekomst!
Ik vraag mij een beetje af hoe ze dit willen afdwingen als men zich in het buitenland zal bevinden. Ja, bij terugkeer of bezoek aan NL, maar als men niet terugkeert gaat het toch moeilijker worden, lijkt mij. Hoe dan ook, het voelt een beetje als een eerste stap naar een soort van wereldwijde belasting zoals de VS ook doet bij Amerikanen.
Er zijn mensen die een uitkering meenemen naar het buitenland dus daar hebben ze wel invloed op
Er zijn nu zoveel mensen die vluchten naar betere orden
Hallo,
Kunt u mij alstublieft meer informatie geven?
Ik las dat de emigratie tax alleen geld als je jaarlijks een inkomen hebt van €233.000? Dus dat geld dan niet als je bijvoorbeeld gaat emigreren en daar een normale baan hebt van ongeveer €3000 per maand?
Wat als je al bent geëmigreerd voor dat het definitief wordt? kunnen ze dan alsnog belasting vragen vanaf het moment dat het in gaat of heb je dan geluk gehad als je voor deze regel weg bent gegaan?
Zolang ze maar van vermogen afblijven, ze raken mij trouwens toch niet meer, zal het velen een zalige zorg zijn!