Antwoord minister Blok op Open Brief omtrent de paspoort problematiek
Naar aanleiding van de Paspoort Enquête resultaten heeft NIHB op 24 april 2018 een Open Brief aan minister Blok verstuurd. NIHB heeft tevens de uitslag van de enquête in een gedetailleerd rapport aangeboden en aanbevelingen aangedragen om het aanvragen/verlengen van een paspoort in het buitenland te verbeteren.
Teneinde namens het NIHB een goed gefundeerd antwoord te kunnen geven vernemen wij graag wat u van de reactie en beoogde (en al bestaande) verbeteringen en plannen tot modernisering en digitalisering van Buitenlandse Zaken vindt. Wij ontvangen graag uw feedback, welke u in het commentaar van dit bericht kunt plaatsen of via ons Contact Formulier kunt verzenden.
U kunt hieronder de reactie lezen.
Geachte mevrouw Sgherzi,
U stuurde uw brief namens de online community Nederlanders in het buitenland (NIHB). De minister heeft mij gevraagd om u daarop een reactie te sturen.
U beschrijft in uw brief welke directe gevolgen het stopzetten van de paspoortwerkzaamheden (bij de consulaten) in het buitenland heeft voor Nederlanders die in het buitenland wonen. U laat weten dat u een enquête hield
onder uw leden en benoemt de belangrijkste aspecten die daaruit naar voren zijn gekomen. U benoemt daarbij ook aandachtspunten en doet aanbevelingen die volgens u op korte termijn het paspoortproces in het buitenland kunnen
verbeteren.
Voordat ik u een inhoudelijke reactie geef op uw brief en aanbevelingen, wil ik u hartelijk danken voor de moeite die u hebt genomen om uw enquête te houden, deze met mij te delen en actief te willen meedenken over het paspoortproces. Bij de modernisering van en (toekomstige) ontwikkeling van consulaire processen, stelt het Ministerie van Buitenlandse Zaken de klant centraal en worden diverse consultaties uitgezet om de wensen en behoeften van klanten in kaart te brengen.
De opbrengsten uit uw consultatie vormen waardevolle input bij die consultaties.
Uw onderzoek beschouw ik als welkome aansporing tot het voortzetten van de vernieuwing en verbetering van het Nederlandse reisdocumentenbeleid wereldwijd. Niet alleen in uw onderzoek, maar ook in de Tweede Kamer, en in het
regeerakkoord is die inzet stevig verankerd.
In deze brief geef ik u allereerst graag een toelichting op de aanleiding voor de afbouw van consulaire frontoffices bij de (honorair) consulaten in het buitenland en de maatregelen die zijn getroffen om de gevolgen van deze keuze voor
Nederlanders in het buitenland te beperken. Vervolgens zal ik ingaan op de door u genoemde aspecten die naar voren kwamen uit uw enquête. Ten slotte zal ik u mijn reactie geven op de aanbevelingen die u deed in uw brief, ook op weg naar
de toekomstige verstrekking van reisdocumenten wereldwijd.
Gevolgen en maatregelen afbouw van consulaire frontoffices bij honorair consuls voor paspoortafhandeling
Als onderdeel van de moderniseringsagenda en herinrichting van het postennet, en om efficiënte en correcte verstrekking te verzekeren, is de aanvraagmogelijkheid van een Nederlands reisdocument bij honorair consuls Onze referentie stopgezet en is de keuze gemaakt de nadruk van de werkzaamheden van honorair consuls te leggen op economische diplomatie en consulaire noodhulp.
Reisafstand
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken maakte die keuzes vanuit overwegingen van efficiency en de correcte verstrekking wereldwijd van reisdocumenten. Het ministerie was zich daarbij bewust van het gegeven dat sommige Nederlanders als
gevolg van deze keuze nu verder moeten reizen voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Dat is de reden waarom parallel aan de afbouw van het aantal frontoffices een aantal andere veranderingen en maatregelen zijn doorgevoerd.
Sinds de hervorming van het postennet is de geldigheidsduur van nieuwe paspoorten en identiteitskaarten voor personen vanaf 18 jaar verlengd naar tien jaar (in plaats van vijf jaar). Dit betekent dat volwassenen nu slechts één keer in de tien jaar een nieuw paspoort/nieuwe identiteitskaart hoeven aan te vragen. Voor kinderen blijven de paspoorten vijf jaar geldig omdat de foto in het paspoort goed gelijkend moet blijven.
Daarnaast is het aantal aangewezen Nederlandse (grens)gemeenten, waar niet ingezeten Nederlanders een paspoort of identiteitskaart kunnen aanvragen, inmiddels uitgebreid tot twaalf, waaronder de gemeentebalie op Schiphol. Deze optie biedt Nederlanders die in het buitenland wonen de mogelijkheid om hun bezoek aan Nederland eenvoudiger te combineren met een paspoortaanvraag. Ook is het steeds mogelijk om tijdens het verblijf in een ander land een paspoort aan te vragen bij de Nederlandse vertegenwoordiging aldaar, Nederlanders kunnen daarvoor wereldwijd terecht.
In noodgevallen kunnen Nederlanders nog steeds een nooddocument (laissez passer) aanvragen bij een honorair consul. Ik verwijs u hiervoor naar de volgende links op de website van de Rijksoverheid:
Aanvraag paspoort/identiteitskaart voor Nederlander in buitenland:
https ://www. rijksoverheid. nl/onderwerpen!paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/kan-ik-in-nederland-een-paspoort-aanvragen-als-ik-in-het-buitenland-woon
Aanvraag paspoort/identiteitskaart in het buitenland:
https ://www. rijksoverheid .nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/aanvragen-paspoort-of-id-kaart-buitenland
Daarnaast wordt steeds gekeken of verdergaande stappen mogelijk zijn. Zo worden momenteel de mogelijkheden onderzocht voor verbetering van de dienstverlening door middel van digitalisering. Daarmee zou in de toekomst een aanvraag voor een reisdocument mogelijk (deels) op afstand kunnen worden ingediend (via internet).
Informatievoorziening
U schreef in de inleiding van uw brief dat de informatie over de benodigde documenten voor een paspoortaanvraag niet duidelijk en consequent is. Om aan die zorgen tegemoet te komen is de informatievoorziening voor niet-ingezetenen die in het buitenland of bij een gemeente een paspoort willen aanvragen, te harmoniseren en te verduidelijken is deze maand de Paspoorttool geïntroduceerd op de website Nederlandwereldwijd.nl. Door het invullen van die tool krijgt de
aanvrager een lijst met documenten die hij moet inleveren bij zijn aanvraag.
Ziet u voor die tool:
https ://www. nederlandwereldwijd .nl/wonen-werken/paspoort-en-id-kaart/paspoort-of-id-kaart-aanvraen-als-u-in-het-buitenland-woont/
De hierboven genoemde links heb ik ook opgenomen in de mail waarmee deze brief aan u werd verstuurd zodat u die makkelijk kunt openen.
Twee keer heen en weer reizen
U stelde in uw brief dat Nederlanders in veel landen twee keer naar de Nederlandse vertegenwoordiging moeten reizen om hun paspoort aan te vragen en het nieuwe paspoort weer op te halen. Juist om de aanvrager in het buitenland tegemoet te komen, bieden verreweg de meeste ambassades in landen waar dat veilig kan, de aanvrager inmiddels de mogelijkheid om het nieuwe paspoort, op kosten van de aanvrager per aangetekende post of koerier naar de aanvrager te versturen. Dit voorkomt dat aanvragers nog een keer naar de vertegenwoordiging moeten reizen en daarvoor kosten moeten maken.
Kosten voor de paspoortaanvraag te hoog
De prijs van een paspoort dat wordt aangevraagd bij een Nederlandse vertegenwoordiging is vastgesteld op € 130,77 (voor een volwassene, per 1 januari 2018). De hoogte van die prijs is een gevolg van het besluit om in het kader van modernisering van de consulaire diplomatie en opgelegde bezuinigingen de consulaire dienstverlening in het buitenland meer kostendekkend te maken. Dat de leges voor de behandeling van een aanvraag van in het buitenland woonachtige Nederlanders verschillen van de leges voor een Nederlands ingezetene, komt onder meer doordat aanvragers in het buitenland meestal niet zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) en er vaak meer onderzoek nodig is om de identiteit en nationaliteit van de aanvrager te kunnen vaststellen. Ook is de logistiek bij deze aanvragen complexer omdat het reisdocument in het buitenland wordt aangevraagd, de aanvraag in Nederland wordt beoordeeld en afgehandeld en het in Nederland vervaardigde document vervolgens in het buitenland wordt uitgereikt.
Paspoort verlengen om Nederlandse nationaliteit te behouden
Mocht het zo zijn dat Nederlanders hun paspoort niet direct nodig hebben om te reizen, maar wel in de veronderstelling verkeren dat zij dat paspoort moeten aanvragen om hun Nederlandse nationaliteit te behouden, dan laat ik u weten dat
een Nederlander, die geen andere nationaliteit bezit, zijn nationaliteit niet kan verliezen door het niet-tijdig aanvragen van een nieuw Nederlands reisdocument.
Als Nederlanders wél een tweede nationaliteit bezitten, kunnen zij ook overwegen om tijdig een ‘Verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap’ aan te vragen bij de Nederlandse vertegenwoordiging. Dat kan per mail en per post en
verschijning aan de balie is dus niet nodig. Dit is geen reisdocument, maar stuit wel de 10-jaar termijn voor verlies Nederlanderschap en is bovendien aanzienlijk goedkoper dan een Nederlands reisdocument.
Fysieke of financiële beperking
Nederlanders die vanwege aantoonbare zwaarwegende medische redenen niet (meer) kunnen reizen, kunnen hierover contact opnemen met de desbetreffende Nederlandse vertegenwoordiging. Als men niet meer kan reizen kan een Nederlandse identiteitskaart uitkomst bieden wanneer een lokale autoriteit, arts of een notaris op betrouwbare wijze de identiteit van de aanvrager kan vaststellen. De identiteitskaart kan dan vanwege de bijzondere omstandigheden per post, dus op afstand worden aangevraagd. Daarmee kan weliswaar buiten Europa niet worden gereisd, maar deze identiteitskaart stuit —net als voornoemde ‘Verklaring omtrent Bezit van het Nederlanderschap’ wel de termijn voor verlies van de Nederlandse nationaliteit. In een aantal landen (zoals bijvoorbeeld de VS, Canada, Spanje) worden bovendien in diverse steden consulaire spreekuren georganiseerd, waarbij Nederlanders met behulp van mobiele apparatuur een aanvraag kunnen indienen. Dat kan als de capaciteit en het budget van de post dat toelaten. Indien noodzakelijk vindt een selectie plaats waarbij in eerste instantie voorrang wordt gegeven aan Nederlanders die gedurende een lange periode niet in staat zijn naar de Nederlandse vertegenwoordiging te reizen en dit kunnen aantonen door middel van een medische verklaring. Als consulaire spreekuren worden georganiseerd worden die over het algemeen aangekondigd op de website van de ambassade. Ik wil graag bezien hoe ik de informatievoorziening hieromtrent kan verbeteren.
Uw aanbevelingen
In uw brief doet u een aantal aanbevelingen om het aanvraagproces van Nederlandse reisdocumenten te verbeteren.
Digitaal en per post aanvragen – vingerafdrukken- en digitalisering van de pasfoto
U stelt in uw brief dat het technisch mogelijk blijkt om de vingerafdrukken die in de chip zitten van het oude paspoort uitgelezen kunnen worden en daardoor te gebruiken zijn in de chip van het nieuwe paspoort. Daardoor zouden slechts één
keer de vingerafdrukken hoeven te worden afgegeven. Controle of de aanvrager daadwerkelijk ook de bezitter is van het oude paspoort zou mogelijk zijn door recente pasfoto’s te vergelijken. Daardoor zou de aanvraag volledig digitaal en per
post kunnen worden afgehandeld.
Vooralsnog is dit op basis van de huidige paspoortwet- en regelgeving momenteel niet mogelijk. De betrouwbaarheid en de veiligheid van de beschikbare techniek is op dit moment nog onvoldoende, waardoor persoonlijke verschijning voorlopig aan de orde zal blijven. Dit laat onverlet dat in het kader van modernisering van het reisdocumentenbeleid mogelijkheden tot verdere digitalisering nader worden verkend en is de inzet erop gericht in 2020 tot een zo maximaal mogelijke digitalisering te komen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ministerie van Binnenlandse Zaken —beleidsverantwoordelijke voor het reisdocumentenproces, zetten hier gezamenlijk op in. In dit verband wordt onder andere de mogelijkheid van digitalisering van de pasfoto verkend.
Mobiele en/of flying consul uitbreiden
Ziet u voor mijn reactie op deze aanbeveling hetgeen ik schreef onder het kopje in deze brief ‘Fysieke of financiële beperking’ (hierboven).
Uitbesteden aan derden
Voor wat betreft de uitbreidingsmogelijkheden van de pilot in Edinburgh, waar Nederlanders sinds september 2016 een aanvraag voor een Nederlands reisdocument kunnen aanvragen bij een externe dienstverlener, kan ik u berichten dat de bredere inzet van externe dienstverleners onderdeel uitmaakt van de consulaire toekomststrategie. De pilot wordt dit momenteel geëvalueerd. Het kabinet heeft een positieve grondhouding ten aanzien van de uitbreiding van deze
dienstverlening, ook in het licht van de specifieke wensen vanuit de Tweede Kamer, bijvoorbeeld met betrekking tot Canada en Australië. Hierover zal de Tweede Kamer nog voor de zomer van 2018 nader worden geïnformeerd. De uitkomsten van uw onderzoek beschouw ik als een actieve ondersteuning van dit streven.
Openingstijden consulaire diensten
Uw aanbeveling om de openingstijden van consulaire afdelingen te verruimen, neem ik graag ter harte, ook bij de eventuele uitbreiding van dienstverlening bij externe dienstverleners. Overigens bieden verreweg de meeste ambassades afspraken in zowel de ochtend als de middag, rekening houdend met de reisafstanden die Nederlanders moeten afleggen.
Locaties consulaire diensten uitbreiden
U stelde voor om de consulaire service voor paspoortafhandeling te heropenen in regio’s waar veel Nederlanders wonen. Graag verwijs ik u hiervoor naar mijn reactie onder ‘gevolgen en maatregelen afbouw consulaire frontoffices bij honorair
consulaten voor paspoortafhandeling’ en ‘uitbesteden aan derden’.
Documenten en akten
U stelt voor om geboorteakten en andere documenten die nodig zijn bij de aanvraag van een paspoort eenmalig aan te leveren en die dan digitaal op te slaan zodat die documenten bij een volgende aanvraag niet meer hoeven worden overgelegd. BZ streeft ernaar om niet meer documenten te vragen dan noodzakelijk is voor de beoordeling van de aanvraag. Als documenten opnieuw worden gevraagd is dit in de regel nodig voor het vaststellen van de actuele situatie met betrekking tot bijvoorbeeld ouderlijk gezag of nationaliteit. In dit kader laat ik u tevens graag weten dat het vereiste dat bij de eerste aanvraag van een reisdocument het brondocument, zoals een geboorteakte, niet langer dan 1 jaar geleden dient te zijn afgegeven, wordt losgelaten. Via de recent geïntroduceerde paspoorttool kan een checklist worden gegenereerd toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant. In het kader van harmonisatie is het overleggen van documenten ook onderwerp van gesprek met de grensgemeenten.
Loket buitenland en wereldwijd klantbehoefteonderzoek
Ik hoop dat ik u middels deze brief meer inzicht heb gegeven in de huidige Datum ontwikkelingen omtrent verdere modernisering van het reisdocumentenproces en 28 mei 2018 de aandacht voor de specifieke behoeften van de Nederlander in het buitenland in dit verband. Graag wil ik u informeren dat voor de doelgroep Nederlanders in het buitenland eveneens stappen worden gezet om de Nederlandse overheidsbrede dienstverlening beter te ontsluiten via één digitaal en telefonisch loket: het 24/7 Loket Buitenland. Binnen enkele maanden start in dit kader een wereldwijd klantbehoefteonderzoek. Wellicht kan dit ook via uw online community onder de aandacht worden gebracht. De uitkomsten uit uw huidige onderzoek zullen we als waardevolle input betrekken bij die wereldwijde publieke consultatie.
Ik dank u nogmaals voor uw betrokkenheid om mee te denken en beschouw de uitkomsten van uw onderzoek als aansporing om steeds te blijven werken aan verdere vernieuwing van het reisdocumentenbeleid wereldwijd, bovenop de stappen die hierboven reeds zijn toegelicht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
de minister van Buitenlandse Zaken,
namens deze,
Henk van der Vegt
Plv. Directeur Consulaire Zaken en Visumbeleid
Tevens heeft Martin van Rooijen van 50Plus antwoord gekregen op zijn kamervragen.
Het 10 jarige paspoort is inderdaad een verbetering, maar ik snap niet waarom zoveel landen paspoortaanvragen digitaal en via de post kunnen doen en Nederland niet. Het blijft ons 1100km (retour) reizen en twee hotelovernachtingen en drie vrij dagen van het werk boven de prijs van het document en de foto’s kosten.
Fijn dat er in ieder geval serieus mee om wordt gesprongen. Het punt waar ik moeite mee heb is dat er zo ingewikkeld gedaan wordt over het bewijzen van de identiteit, terwijl het oude paspoort daar toch een bewijs van is? Vingerafdrukscanners zijn er tegenwoordig op veel plaatsen, zelfs op de meeste mobiele telefoons. Ik zie niet zo gauw het voordeel van de beoordeling van een baliemedewerker ter vaststelling van de identiteit, ten opzichte van een app die bijvoorbeeld vingerafdruk en gezichtskenmerken scant. Dit zou iets soortgelijks kunnen zijn als je aantreft bij de Amerikaanse Homeland Security die bij binnenkomst vingerafdruk en gezichtskenmerken checkt. Ook voor Nederlanders in Nederland zou dat handig zijn, scheelt een trip naar het gemeentehuis onder werktijd…
Mocht dit absoluut niet kunnen zonder tussenkomst van een bevoegd persoon, dan valt nog te denken aan een samenwerking met de andere EU landen om de kosten te beperken, hun inwoners hebben immers hetzelfde probleem, en dezelfde paspoortvereisten voor wat betreft het biometrisch gedeelte.
De minister geeft nog weinig concrete oplossingen en hiermee worden de problemen nog niet mee opgelost. Positief wel is dat de brief van NIHB serieus is genomen en dat ze nu op de hoogte zijn hoe hun doelgroep te bereiken. Zou goed zijn om paspoortverlenging van andere landen (bv. UK) te bestuderen, waar het kennelijk wél mogelijk is om een paspoort digitaal te verlengen. Het is overigens niet waar dat sommige regels voor Nederlanders in het buitenland zijn versoepeld. Voorheen hoefde je kinderen alleen mee te nemen tijdens de aanvraag, nu ook bij het ophalen. Bijkomend probleem is dat de Nederlandse vestigingen allemaal met afspraken werken, waardoor je je vliegtickets en vakantie moet afstemmen op de mogelijkheden van afspraak bij de gemeente en maar hopen dat ze zich aan de termijn houden. In ons geval (met kinderen) was verlenging alleen mogelijk in de schoolvakantie. Ik vraag me overigens ook nog steeds af waar onze persoonlijke gegevens ( waaronder geboorteakten etc) van de gesloten consulaten zijn gebkeven. We hebben alles weer opnieuw moeten aankeveren!
Ik heb de de brief van de minister van Buitenlandse Zaken over het paspoort- en identiteitsproblematiek gelezen en ik begrijp, ook tussen de regels door lezende, het volgende.
De uitkomst en de aanbevelingen van de NIHBenquete worden ter harte genomen, in die zin dat binnen de uitgestippelde koers eventuele adviezen meegewogen worden. Informatie over hoe een paspoort of identieteitskaart te vernieuwen, moet echter op korte termijn correct en volleidg verwoord worden en goed vindbaar zijn, want daar schort het zeker nog aan.
Mijns inziens blijft er teveel ruimte om vooral eigen, economische koers te volgen. Hieruit vloeit voort dat via de politieke kanalen, lees Tweede Kamer, kritisch de vinger aan de pols gehouden dient te worden. Ook door ons. Kortom, ik ben positief over de ingezette koers, met wel met een kanttekening.
We zijn dus in 5 jaar weer terug bij af. Zie hier / daar staat met andere woorden inhoudelijk precies het zelfde in ±
Beeindiging paspoortwerkzaamheden bij de nederlandse consulaten in frankrijk vanaf 1 oktober 2013
Gegevens
Geschreven: maandag 13 januari 2014 10:23
Hits: 581
N.a.v. het besluit de paspoortwerkzaamheden bij de Nederlandse consulaten in Frankrijk te beëindigen m.i.v. 1 oktober 2013 stuurden meerdere Nederlanders, op individuele basis maar ook vanuit gezamenlijk initiatief, protestbrieven aan de Minister van Buitenlandse Zaken. In deze brieven uitten de schrijvers hun zorgen over dit besluit.
Vanwege het gemeenschappelijk belang meen ik , de integrale tekst van het antwoord van de Minister op deze brieven, met u te moeten delen.
Met vriendelijke groet,
Bud Rellum
Consul
Z.M. Ambassade te Parijs
Met ingang van 1 oktober 2013 zal er in Frankrijk nog slechts één loket zijn voor het aanvragen van paspoorten, namelijk bij de ambassade in Parijs.
De keuze om de paspoortwerkzaamheden bij alle honorair consulaten (hierna: HC’s) in Frankrijk te beëindigen past in tijden van bezuinigingen bij het voornemen kostendekkend te gaan werken en bij de herziening van het postennet. Ik realiseer mij wel, zoals u ook aangeeft, dat deze ontwikkeling gevolgen heeft voor Nederlanders die in Frankrijk wonen (volgens u circa 50.000 personen).
In februari 2012 is een uitgebreid onderzoek bij de Nederlandse ambassades en (honoraire) consulaten afgerond. Dat onderzoek had tot doel de kosten van de verstrekking van reisdocumenten in het buitenland in kaart te brengen. Hieruit is gebleken dat de verstrekking van paspoorten in bet buitenland niet kostendekkend is. Ook is gebleken dat verstrekking van paspoorten door HC’s kostbaar is.
In uw brief stelt u een aantal vragen die ik hieronder puntsgewijs beantwoord.
Aanvraag paspoort in Parijs
1. Hoe denkt de ambassade in Parijs de piekdagen tijdens de schoolvakanties op te gaan vangen ?
De Nederlandse Ambassade in Parijs beschikt over een afsprakensysteem waarmee de bezoekersstroom het gehele jaar, dus ook op piekdagen, zorgvuldig wordt gepland.
2. Wordt in andere EU-Ianden (bijv. Groot-Brittannië, Spanje, Duitsland, België en Italië) deze dienstverlening op consulaten ook stopgezet waardoor slechts één centraal punt in het land overblijft? Of betreft dit alleen Frankrijk?
Momenteel worden voorbereidingen getroffen om de paspoortwerkzaamheden van HC’s in omringende landen te beëindigen. Ook in die landen is een gelijke tendens te zien waarbij vanuit verschillende perspectieven (bezuinigingen, toepassing digitale middelen, focus op eigen verantwoordelijkheid) wordt gekeken naar alternatieve wijzen van consulaire dienstverlening.
3. Indien dit alleen Frankrijk betreft, waarom is specifiek voor Frankrijk gekozen? Waarom moet een grote groep in Frankrijk woonachtige Nederlanders nu juist door deze maatregelen getroffen worden?
Het gaat immers om de stopzetting van paspoortaanvragen in Toulouse, Bordeaux, Lyon, Marseille en Nice.
Zie mijn antwoord bij vraag 2.
4. In hoeverre is de mogelijkheid onderzocht om de consulaire diensten van Schengenlanden samen te voegen en/of het aanvragen van identiteitsdocumenten te digitaliseren? En als hiervan in de toekomst sprake zou zijn, waarom worden niet eerst de nieuwe diensten geïntroduceerd alvorens de oude diensten uit te kleden?
Het verstrekken van nationale reisdocumenten en identiteitsbewijzen behoort tot de nationale bevoegdheden van de Schengenlanden. Elk land heeft zijn eigen werkwijze. Het is nog niet mogelijk om in Schengenverband samen te werken bij paspoortwerkzaamheden.
De speciale apparatuur, waaronder die voor het afnemen van vingerafdrukken, is bijvoorbeeld ingericht voor de eigen (nationale) processen van de verschillende landen. Het is nu niet mogelijk de Nederlandse apparatuur te koppelen aan het vingerafdruksysteem dat door andere Schengenlanden wordt gebruikt.
Op dit moment wordt overwogen om consulaire spreekuren te organiseren bij Nederlandse vertegenwoordigingen die niet over aanvraagapparatuur beschikken. Nederlanders kunnen daar dan terecht voor reisdocumentaanvragen waarbij een mobiel aanvraagstation wordt ingezet.
De mogelijkheden voor verbetering van de dienstverlening door middel van digitalisering worden onderzocht. Echter, de ontwikkelingen gaan niet zo ver dat binnen afzienbare tijd een aanvraag geheel digitaal, bijvoorbeeld via Internet, kan worden ingediend. De Paspoortwet schrijft voor het aanvragen en het ophalen van reisdocumenten een verschijningsplicht voor. De reden hiervoor is met name gelegen in het tegengaan van misbruik met reisdocumenten. Voor het afnemen van vingerafdrukken is het persoonlijk verschijnen hoe dan ook noodzakelijk.
5. Vindt u het aanvaardbaar dat hierdoor alle in Frankrijk woonachtige Nederlanders onder de lijn Parijs (2/3 van Frankrijk) alleen nog op de ambassade in Parijs terecht kunnen voor het aanvragen van een paspoort ?
In de nota modernisering Nederlandse diplomatie (van 8 april 2011) heb ik aangekondigd dat de Nederlandse diplomatie moet worden omgevormd tot een kleiner, flexibeler en goedkoper netwerk. U kunt deze beleidsnota nalezen op :
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/notas/2011/04/08/nota-modernisering-nederlandse-diplomatie.html
Op 28 juni ji. heb ik de Tweede Kamer opnieuw geïnformeerd met mijn brief en rapport ‘Voor Nederland, wereldwijd’ over modernisering van de Nederlandse diplomatie en het netwerk van vertegenwoordigingen van het Koninkrijk der Nederlanden in het buitenland. In het rapport licht ik de herpositionering van de Nederlandse diplomatie toe, alsmede de maatregelen waarmee noodzakelijke forse bezuinigingen de komende jaren worden ingevuld. Met sterk krimpende middelen wordt een wereldwijde aanwezigheid in stand gehouden. Dit zal resulteren in een breed maar fragiel stelsel van veelal zeer kleine posten, die hun activiteiten moeten beperken. Het rapport vindt u op :
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/bz/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/28/aanbiedingsbrief-bij-voor-voornederland-wereldwijd.html
Om een flexibeler, dynamischer en efficiënter postennet te bewerkstelligen is onder meer geregionaliseerd, dat wil zeggen: een belangrijk deel van de werkzaamheden van de ongeveer 150 Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland is wat betreft bedrijfsvoering en consulaire zaken ondergebracht bij negen zogeheten Regionale Service Organisaties (RSO’s).
De uitvoering van de regionalisering is momenteel nog in volle gang.
De eerste ervaringen zijn positief; de beoogde substantiële doelmatigheidsslag wordt gerealiseerd.
Er wordt steeds gezocht hoe de consulaire dienstverlening op peil kan worden gehouden om Nederlanders in het buitenland toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Vandaar ook de aandacht voor een consulair spreekuur met gebruik van een mobiel vingerafdrukapparaat.
Het is overigens niet zo dat u straks nog alleen in Parijs een Nederlands reisdocument kunt aanvragen. Niet-ingezetenen kunnen bij een bezoek aan Nederland ook bij de zogeheten grensgemeenten in Nederland een paspoort aanvragen. Dat zijn Bergen op Zoom, Maastricht, Echt-Susteren, Enschede, Montferland, Oldambt en Den Haag. Voor meer informatie verwijs ik u naar (de websites van) de verschillende gemeenten. Zoals het nu lijkt, wordt op 15 augustus 2013 de gemeentebalie op Schiphol geopend; deze zal onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Haarlemmermeer vallen. 0ok hier kunnen niet-ingezetenen straks (uitsluitend op afspraak) een reisdocument aanvragen. Voor actuele informatie verwijs ik u graag naar de website van de gemeente Haarlemmermeer.
Voor de goede orde attendeer ik u nog op een wetsvoorstel dat momenteel aanhangig is bij de Tweede Kamer. Daarin is voorgesteld om de geldigheidsduur van een paspoort te wijzigen in tien jaar. Als de paspoorthouder nog geen 18 jaar is, zal het paspoort nog steeds vijf jaar geldig zijn.
6. Kan men voor de terugreis na aanvraag het ‘oude’ paspoort terugkrijgen of kan het consulaat in Parijs een voorlopig identiteitsdocument verschaffen?
Op grond van de Paspoortwet bent u, net als bij de aanvraag van uw paspoort, ook verplicht om persoonlijk te verschijnen bij de uitreiking van het nieuwe reisdocument. Het nieuwe reisdocument wordt uitgereikt wanneer het oude wordt ingeleverd.
Op grond van de Paspoortuitvoeringsregeling Buitenland kan hierop een uitzondering worden gemaakt. De regeling bepaalt dat als u bij de aanvraag aannemelijk maakt dat van u redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat u in persoon verschijnt bij de uitreiking, het reisdocument op veilige wijze (per aangetekende post) aan u wordt toegestuurd. De reisafstand kan daarbij een rol spelen. De ambassade zal u dan vragen een gefrankeerde enveloppe voor veilige (aangetekende) verzending achter te laten. U betaalt dus wel zelf voor de verzending van uw nieuwe paspoort. In dat geval verschijnt u niet, maar moet u ook wel eerst uw oude paspoort inleveren voordat het nieuwe kan worden uitgereikt.
In beginsel krijgt u uw oude paspoort bij de aanvraag van bet nieuwe eerst nog terug. De ambassade zal u niet verplichten om uw oude paspoort al bij aanvraag van het nieuwe in te leveren. Als het nieuwe paspoort gereed is en u kunt geen tweede keer verschijnen, kunt u het oude inleveren door dit reisdocument toe te sturen aan de consulaire post op de door de post voorgeschreven wijze. Het nieuwe paspoort wordt u na ontvangst van het oude ook weer langs veilige weg toegestuurd.
In de praktijk zijn aanvragers doorgaans graag bereid gebleken om het oude paspoort al bij de aanvraag van het nieuwe paspoort in te leveren. Het inleveren van het oude paspoort bij de aanvraag van het nieuwe geeft zekerheid en voorkomt een extra handeling, namelijk het veilig versturen van het oude.
Ik attendeer u erop dat u hoe dan ook in beide gevallen een tijdje zonder reisdocument bent. Dat is niet zo als u het nieuwe reisdocument in persoon komt ophalen.
Voor de terugreis wordt geen voorlopig identiteitsdocument afgegeven. In de praktijk is hiervoor geen aanleiding gebleken. De ambassade heeft toegelicht dat men zich in Frankrijk ook met andere documenten kan identificeren, bijvoorbeeld met een Carte Electoral of een Frans rijbewijs.
Indien de aanvrager ervoor kiest om het oude paspoort bij de aanvraag van het nieuwe exemplaar in te leveren bij de ambassade, dan is de ambassade bereid om op verzoek van de aanvrager een récépissé af te geven. Hiermee kunt u aantonen waarom u geen reisdocument hebt, namelijk dat u uw oude paspoort hebt ingeleverd ten behoeve van de aanvraag van een nieuw exemplaar. Het bewijs dient niet ter vervanging van het reisdocument.
Aanvraagpaspoort in Nederland
7. Een geldig identiteitsbewijs geldt in Frankrijk als bewijs dat men deze nationaliteit heeft, dus dat men Fransman is. Waarom geldt dit niet voor Nederlanders en hun Nederlandse nationaliteit?
Een paspoort is zowel een reisdocument als een identiteitsbewijs. Een Nederlandse identiteitskaart is primair een identiteitsbewijs, maar men kan er ook mee naar een aantal landen reizen. Alhoewel in het paspoort en op de identiteitskaart staat dat de houder ervan het Nederlanderschap bezit, vormt dit geen absoluut bewijs dat men nog steeds de Nederlandse nationaliteit heeft.
De situatie van de houder kan sinds de verstrekking van het document immers zijn gewijzigd, waardoor hij het Nederlanderschap heeft verloren.
De instantie die het reisdocument verstrekt, heeft dan ook zekerheid nodig dat de aanvrager (nog steeds) het Nederlanderschap bezit. De Ambassade of gemeente waar u het paspoort aanvraagt moet daarom meer of minder uitgebreid onderzoek doen naar uw nationaliteit. Het is dus mogelijk dat u gevraagd wordt extra documenten te leveren die uw Nederlandse nationaliteit aantonen.
8. Welke documenten zijn vereist als een in Frankrijk wonende Nederlander bij een Nederlandse gemeente een paspoortaanvraag in wil dienen?
De bevoegde autoriteiten dienen de nodige zekerheid te hebben over de identiteit en de nationaliteit van de aanvrager. Op de websites van de gemeenten vindt u welke documenten de desbetreffende gemeente vraagt te overleggen om de nodige zekerheid te krijgen. U kunt hierover van te voren ook contact zoeken met de gemeente. Al uw Nederlandse en/of buitenlandse reisdocumenten en een bewijs van verblijf in het buitenland van een bevoegde autoriteit zullen bijvoorbeeld worden gevraagd.
9. Kan de Nederlandse overheid garanderen dat wij door Nederlandse gemeenten niet gevraagd zullen worden documenten op te leveren die voor een in Frankrijk woonachtige Nederlander slechts met grote moeite of zelfs niet te verkrijgen zijn?
De verstrekkende gemeente moet vaststellen dat u nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebt en die inmiddels niet hebt verloren. In verband met het onderzoek kan de aanvrager worden verzocht de nodige documenten over te leggen.
In dit verband wijs ik erop dat de Paspoortwet valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna: BZK). Ik geef uitvoering aan deze wet in het buitenland. Wanneer (structureel) problemen worden geconstateerd bij het verkrijgen van documenten (bij een Nederlandse post) in het buitenland kan in overleg met het ministerie van BZK en de gemeenten en de post naar een oplossing worden gezocht. Zo wordt momenteel met zogenoemde grensgemeenten overleg gevoerd over de door de gemeenten gevraagde Verklaring van bezit van Nederlanderschap van een Nederlandse vertegenwoordiging in het buitenland. Inmiddels zijn nieuwe afspraken gemaakt over deze Verklaring voor paspoortverstrekking. Mijn verwachting is dat de Verklaring van een Nederlandse vertegenwoordiging alleen bij uitzondering nog een noodzakelijke voorwaarde voor paspoortafgifte zal zijn. Maar de behandelend gemeenteambtenaar moet desalniettemin voldoende zekerheid krijgen over uw nationaliteit.
10. Hoeveel denkt het ministerie daadwerkelijk te besparen met het beëindigen van de dienstverlening voor paspoortaanvragen door het consulaat in Toulouse?
In juni 2011 heb ik aangekondigd dat bij het verstrekken van reisdocumenten meer kostendekkend dient te worden gewerkt. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de tarieven die worden geheven bij de Consulaten dat thans bij lange na niet zijn. Ik probeer de tarieven meer kostendekkend te maken en tegelijkertijd de dienstverlening zo doelmatig mogelijk in te richten. Een deel van de efficiencywinst wordt gerealiseerd door de verstrekking van reisdocumenten door HC’s geleidelijk af te schaffen.
De verstrekking van reisdocumenten via de HC’s is, per reisdocument, relatief kostbaar door opsplitsing van activiteiten. Zo ligt de kostprijs van een paspoort van een HC tenminste 47 euro hoger dan van een andere consulaire post.
Ik attendeer u voor de volledigheid op de toelichting bij het Besluit voor de wijziging van het Besluit Paspoortgelden. Deze toelichting kunt u inzien via de volgende link :
http://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-592.html
Tot slot wijs ik er nogmaals op dat de Nederlandse regering door het huidige economische en politieke klimaat genoodzaakt is cm helaas ook op dit terrein pijnlijke maar noodzakelijke bezuinigingen door te voeren.
Hierdoor dienen bepaalde keuzes gemaakt te worden, waaronder de herziening van het postennet. Dit geldt niet alleen voor u en de andere Nederlanders in Frankrijk maar het treft Nederlanders over de gehele wereld.
Hoewel ik mij realiseer dat het in de toekomst van u meer zal vergen om een paspoortaanvraag in te dienen, zie ik geen mogelijkheden om de hiervoor genoemde maatregelen te herzien.
Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Hoogachtend,
Frans Timmermans,
Minister van Buitenlandse Zaken
Veel woorden, weinig inhoud.
Waar het feitelijk op neerkomt is dat de Nederlandse overheid haar onderdanen in het buitenland laat stikken en echt niet begrijpt dat het absoluut absurt is om te verwachten dat Nederlanders een afstand Amsterdam-Cairo (Perth-Sydney) moeten reizen voor het aanvragen van een paspoort. Deze reactie leest alsof ze nog steeds denken dat het gaat om een afstand Amsterdam-Maastricht en een paar uurtjes treinen je er wel brengt.
In de brief wordt aangegeven dat er in een (zeer klein) aantal landen mobiele / vliegende consulaten zijn. Volgens mij is dit juist de oplossing. Hoe moeilijk kan het zijn om ergens eens per maand ofzo een kantoortje of een zaaltje te huren en daar een dag een vertegenwoordiging te hebben. Gezien er vast meer EU landen zijn waar dit in meer of mindere mate speelt zou dit ook nog prima in combinatie met andere EU landen kunnen. Op maandag NL, op woensdag België en op vrijdag Duitsland en de week erop drie andere landen…. en zo in een paar steden per land, met een frequentie afhankelijk van de behoefte aldaar….
COMMENTAls je voor een minderjarige het paspoort verlengt heb je, als je dat doet bij een consulaat of ambassade, wel een geboorteakte nodig, maar die hoeft niet recent te zijn. Huwelijksakte is niet nodig. Ga je die verlenging echter in NL bij een grensgemeente doen, dan heb je wel een recente geboorte- en huwelijksakte nodig. Hierdoor wordt het vernieuwen van het paspoort in NL juist extra lastig, het aanvragen van aktes vanuit het buitenland is best een gedoe, en brengt ook weer extra kosten met zich mee. Ik heb dit ook al aan buza voorgelegd, in eerste instantie gaven ze aan dat dit kwam doordat de gemeenten toegang tot systemen hebben waar de ambassades niet bij kunnen, maar dat kan natuurlijk niet de reden zijn, want dan zouden de gemeenten juist MINDER documenten nodig hebben, niet MEER. Verder verwijzen ze voor meer uitleg naar de gemeente, die weer naar Buza terugverwijst, dus niemand wil uiteindelijk uitleggen waar dit verschil vandaan komt. Daarnaast staat dit ook fout in de paspoorttool. Als ik daarin aangeef dat ik voor een minderjarige het paspoort wil vernieuwen bij een grensgemeente, wordt er nergens vermeld dat je een recente geboorte- en huwelijksakte nidig hebt. Als je dus vertrouwt op die paspoorttool kom je in NL voor een vervelende verrassing te staan. Kan je zo maar een paar extra vliegtickets kosten. Die paspoorttool is dus zeker geen verbetering, zolang er fouten in zitten. Ik heb dit uiteraard ook aan buza voorgelegd, die komen in hun reactie niet verder dan het advies om ook altijd bij de gemeente na te vragen wat nodig is. Wat is dan het nut van die paspoorttool, en waarom wordt dat niet duidelijk in de tool vermeld?
Zoals Emily Hemstra hierboven ook schrijft klopt er van die paspoorttool inderdaad vrij weinig. Ik zelf probeer nu al 2 weken duidelijkheid te krijgen welke papieren er nodig zijn om het paspoort van een minderjarige te verlengen in Nederland (Den Haag). Uiteindelijk werd er een terugbel afspraak van de gemeente Den Haag voor mij ingepland, en daarbij ook mijn email adres gegeven, bellen ze mij om 5 uur ’s ochtends Amerikaanse tijd, en vervolgens krijg ik ook geen e-mail.
Ook een email gestuurd naar de paspoort balie met hele specifieke vragen, en krijg vervolgens een email terug met antwoorden die totaal niet op mijn situatie van toepassing zijn. De ambassade in Washington gebeld, en zij zeggen inderdaad dat er andere documenten nodig zijn in Nederland zelf dan op de ambassade/consulaten.
Erg frustrerend allemaal. Hopelijk hebben we antwoord op al onze vragen en nog tijd over om een eventueel document aan te vragen voordat we volgende week naar Nederland gaan.
Het is maar al te waar, de Nederlandse overheid laat haar onderdanen in het buitenlad stikken en begrijpt niet de afstand , reiskosten en hotelovernachtingen, die met het reizen naar het consulaat gemoeit gaan! Te meer als je niet het geld voor zulke grote onkosten hebt, afgezien dan ook nog eens de kosten van het paspoort zelf die niet mis zijn!
In de regio waar ik woon hadden we een Honorary Consul die alle belangen behartigde voor de Nederlanders. Deze Honorary Consul liet mij weten dat hij tijdens een meeting van alle consuls in de UK waar ook de toenmalige minister aanwezig was, hij persoonlijk de sluiting van de consulaten betwistte en het recht-op-hulp voor Nederlanders op zich nam. Hij liet mij het antwoord van de minister weten en dat luidde als volgt:, quote: “moeten ze maar niet in het buitenland gaan wonen”.
Deze minister wordt bedankt voor zijn ‘careless’ antwoord en attitude!!
Peter Tenerife Afgelopen week heb ik een paspoort kunnen aanvragen in Santa Cruz de Tenerife.Ik kan begrijpen dat je voor dat klein aantal aanvragen per jaar op de Canarische eilanden niet een consulaat kan open houden.Maar er zou een mogelijk moeten zijn via elektronische systeem of dat bij een instantie , notaris of gestoria de vinger afdruk machine geplaatst kan worden en zij verder de administratieve handeling doen en door sturen aan de Nederlandse vertegenwoordiging
Och zelfs de minister zelve reageert niet eens, maar laat zijn ambtenaar Henk van der Vegt,
plv. Directeur Consulaire Zaken en Visumbeleid het woord doen met een ellenlange feitelijk nietszeggende brief, die ons verteld dat er feitelijk NIKS gedaan gaat worden, want creatief denken en doen dat bestaat kennelijk niet bij deze dienst. Al 4 jaar geleden klaagden we al over deze belabberde situatie o.a. in het toen nog bestaande digitale periodiek DutchAbroad, nadat al in 2012 de Nederlandse Ombudsman er zich niet voor wilde inspannen om aan deze wantoestand iets te doen Anno 2018 na de geweldige actie van Antonietta Sgherzi worden we weer afgescheept. Bah.
Het klopt helemaal, de meesten verliezen hun identiteit niet en blijven gewoon zeurende Nederlanders. Ik vroeg eens bij de gemeente om een geboortebewijs en mailde hen. Ze stuurden het op naar een postadres na overleg enige bewijzen en hoefde de kosten geeneens te betalen omdat de procedure niet voorkwam in het systeem. De ambassade in Sao Paulo was ook vriendelijk, op de site staat vermeld waar je foto’s kan maken. Ik had voor de zekerheid ook maar geboortebewijs meegenomen, had hem toch op telefoon staan. En dat was helemaal een plus plus voor hen. Niets geen moeite en een leuk weekje Sao Paulo ervan gemaakt. ook even naar Holandesa, een kleine koffieketen met gebak uit Nederland, since 1960 holandesa.com.br In Mexico komen de medewerkers soms vanuit Mexico City naar Cancun, een service die ze niet hoeven te geven, maar toch eens in de zoveel tijd doen. Wellicht is dat een idee voor Australië. Maar wat een gezeur, als je in het buitenland woont moet je nou eenmaal rekening houden met extra kosten en extra moeite, dat is een keuze. Wellicht dat er voor de echte klachten (misschien 2% die een punt hebben) wel wat gedaan kan worden.
Deze ministers die hier over gaan zijn dus nog nooit in Australië geweest. 1000km om je paspoort te verlengen! Leuk verlengt naar 10 jaar voor volwassen. Maar als je kinderen hebt nog steeds 5 jaar. En we zijn niet allemaal zo rijk dat we vaak naar Nederland gaan. Ach ja we hebben niet allemaal het salaris van een minister. Maar als hun kinderen stage moeten lopen in het buitenland dan hebben ze ons wel nodig.
Waarom kan je niet gewoon 4 keer per jaar paspoorten verlengen in cairns, brisbane, Melbourne, adelaide, Perth en Darwin. Dat is nog steeds goedkoper dan een extra consul in elke plaats. En dan natuurlijk voor alle mensen. Niet alleen die het medisch niet kunnen.
Een vriendelijke brief die van Dr. Clavan had kunnen zijn: hij herhaalt nauwkeurig hetgeen gevraagd wordt en geeft alleen informatie die we eigenlijk al wisten.
Feitelijk zegt de minister: dank voor alle moeite, fijn dat we het nog eens horen, we vinden het allemaal heel erg belangrijk maar we gaan verder niets ondernemen naar aanleiding van de brief.
Een inhoudsloze reactie. Ook worden de problemen gebagatelliseert. Hij gaat bijvoorbeeld niet in op de situatie met gezinnen met kinderen. Ook behandelt hij de hoge paspoortkosten als een aparte klacht, terwijl het natuurlijk om de combinatie van alle ellende gaat.
De minister zegt NIETS, met andere woorden “stelletje sukkels ” zijn julliet en we doen er lekker niets aan.
Veranderd niets dus,dan maar 700 km rijden voor een nieuw paspoort,als het Oostenrijk word of Zwitserland ,dan moet ik ook nog een vignet kopen,of naar Nederland,dan een week vacantie maken bij de familie (Venlo -Dokkum enkel 280 km).En bij de volgende verkiezingen hopen ze weer dat je een stem op hun uitbrengt,dus STEMMEN zal ik nooit meer doen vanuit Duitsland.Ik verdiep me er niet meer in ,in okt-nov verlengen we 2 paspoorten op 1 van de bovengenoemde locaties.AMEN.
Als Nederlander heb ik alle begrip voor de bezuinigingen op het consulaire vlak. In Zweden vragen de Zweden hun paspoort aan bij het politiebureau, daar worden ook de vingerafdrukken gemaakt. Misschien de aanvraag uitbesteden aan derden die deze informatie digitaal kunnen versturen? Dat is een behoorlijke kostenbesparing voor het consulaat en de aanvrager van het paspoort.
Ik stel dus vast, dat Duitsland een onzeker land is want de grensgemeentes versturen niet naar Duitsland. De verhoogde leges is ook lulkoek want ik moest me nu registreren voordat ik de pas kon aanvragen. Ze houden ons voor de gek!
Hoe bot de reactie van de minister ook zou mogen zijn: “Moeten ze maar niet in het buitenland gaan wonen”, toch zit daar een bron van waarheid in. We zijn geen vluchtelingen om uberhaupt in een anderland te gaan wonen kost extra geld dat je niet kwijt zou zijn als je in NL blíjft. Mij heeft het duizenden euros gekost en jarenlang vechten tegen de bierkaai om in Brazilie te mogen wonen. De kosten factor hoe lullig ook als je weinig inkomsten hebt is een realiteit die ne van meet af aan zou moeten hebben geweten of kunnen hebben geweten. Doch of er sprake is van enig serieus nemen van de NL burger is ernstig te betwijfelen. Leuk wat u gedaan heeft, heel aardig, doch we gaan over tot ONZE orde van de dag. De operatie is een ordinaire bezuinigings operatie en slechts voorstellen die nog meer bezuinigen komen derhalve in aanmerking voor onze aandacht, is overduidelijk de reactie. Klantverbetering is absoluut niet aan de orde en kan derhalve gekwalificeerd worden als een beleidsleugen. Respekt voor het enorme werk dat NIHB verricht heeft en mijn volle sympathie. “Alles is veel voor wie niet veel verwacht”, schreef Marsman in zijn gedicht Dapperstraat.
dus er veranderd gewoon niks, de nederlanders in het buitenland moeten het maar uitzoeken , praatjes vullen geen gaatjes en deze man heeft veel praatjes, nu nog daden !
Die enorme uitbreiding van grensgemeenten en Schiphol waar je je paspoort kunt aanvragen, wat een onzin. Denken ze daar nou echt dat elke Nederlander in het buitenland regelmatig op en neer kan gaan?? Wij komen eigenlijk nooit meer in Nederland gewoonweg omdat we zo’n tripje niet kunnen betalen. Dus, wat hebben we aan die uitbreiding van grensgemeenten en Schiphol, ook helemaal niks.
Er verandert niks en meedenken aan de burgers in het buitenland, daar doen ze duidelijk niet aan. Ik zal wel blijven stemmen en dit is het enige punt wat voor ons belangrijk is.
Als je nu toch nooit meer in Nederland komt zou je eigenlijk niet mogen stemmen wat mij betreft. Waarom stemmen terwijl het geen effect heeft op jezelf?????, maar alleen voor anderen. Onzin lijkt mij.
Het reizen plus hotel in de hoofdstad is gewoon te duur, vindt een makkelijke oplossing zoals een europa Paspoort, die ik kan aanvragen in het europeese land waar ik in woon. Ik moet aangeven dat ik buitenlander ben en in hun land woont (betaal al jaren belasting). Nederland strijkt een % op hoeft niet voor personeel of material te zorgen, want dat gebeurt door het andere land. Een win win situatie, de euro bestaat sinds dag 1 van de EU, tijd om het voor documenten te doen (de euro gebruiken we al 16 jaar en het is zo jammer als je het gevoel hebt dat het alleen maar om geld gaat die uit mijn zak verdwijnt).
Mijn paspoort is verlopen, mijn eigen schuld, maar ook veel misinformatie obtvangen van de ambassade in Australië. Ik ben al sinds 2013 bezig, met de ambassade en de rijksoverheid, maar ik ben mijn Nederlands staatsburgerschap kwijt. Ik ben in Nederland opgegroeid, weg gegaan toen ik 26 was. Mijn man (Australiër) krijgt een Duits paspoort omdat zijn vader de Duitse nationaliteit had toen hij werd geboren. Hij spreekt geen woord Duits maar krijgt wel staatsburgerschap.
Mijn dochters paspoort verloopt in oktober 2018 en om haar niet van school te halen gedurende schooljaar had ik mij in laten schrijven voor la Nucia (ik woon op 35km afstand).
Gedurende de maand junie zijn ze 3 dagen in la Nucia.
Ik wist natuurlijk dat het voor oudere mensen met gezondheidsproblemen is maar dacht, een plekje voor een kind van 9 is er wel. En zelf ben ik 2 jaar gelen naar Madrid geweest om mijn paspoort te velengen, wat een vermogen kost met trein heen en weer, afstand is 500 km.
Eergisteren kreeg ik dus antwoord dat ze erniet voor in aanspraak komt. Heel jammer en ik vind het echt niet normaal.
Gedurende komende maanden ga ik ook niet naar (schiphol) NL dus dat is ook geen mogelijkheid. Aangezien ik veel werk heb in de zomermaanden is het ook nog eens lastig om even naar Madrid te gaan, dus ik ben er niet echt blij mee.
Ik weet dat de Engelsen het online kunnen doen, waarom wij Hollanders niet????????????
En dan ook nog dat ik geen 2 nationalieiten kan hebben terwijl ik hier al 40 jaar woon vind ik ook niet leuk. Ik kan natuurlijk de Spaanse aanvragen maar dan verlies ik de mijne, daar ben ik het ook niet mee eens want waarom zou ik mijn Nationaliteit in moeten leveren als ik daar geboren ben en tot mijn 12 jaar heb gewoont.
Ik weet dat met ieder land andere regels zijn maar als Europese vind ik het niet logisch.
Hartelijke groeten en wie weet in de toekomst veranderd het.
Mirjam Smeitink.
Ik heb het antwoord van minister Blok gelezen. Mijn reactie:
* het komt er op neer dat ze wilden besparen, dat is gelukt en daar komen ze niet op terug.
* men zegt te zoeken naar oplossingen maar veel haast bespeur ik daar niet bij.
* er zijn wel honoraire consulaten met een diplomatische functie. Jammer dat, als het gebouw en de mensen er zijn, deze niet meer worden aangewend voor het vernieuwen van paspoorten. Bijvoorbeeld in Barcelona, waar echt heel veel Nederlanders wonen, die 650 km moeten afleggen naar Madrid (of meer, naar NL).
* gelukkig is er een oplossing voor zieken en andere mensen met beperkingen. Maar er wordt niet gedacht aan mensen die amper meer naar Nederland gaan. Wat als je daar geen familie meer hebt? Er wordt gezegd dat je nu in 12 grensgemeenten je paspoort kunt aanvragen, maar mij helpt dat niets.
* het is goed dat men denkt aan het inschakelen van bedrijven. Maar zolang persoonlijk identificeren noodzakelijk is, waarom niet gebruik maken van plaatselijke politiebureau’s of rechters? De Spaanse politie die mij van een verblijfsvergunning voorziet, identificeert mij goed genoeg en neemt ook mijn vingerafdrukken. In vele landen kan men vertrouwen op de plaatselijke autoriteiten.
* nooit gedacht aan “Europese ambassades”? In een stad als Barcelona zou het mogelijk moeten zijn om op 1 kantoor alle Europese paspoortverlengingen te regelen.
Heel goed NIHB, dat dit onderwerp op de tafel is gelegd! Bedankt.
Vertaling van de brief:
Omdat ik geen bevoegdheden heb om indien gewenst een passend antwoord op voornoemde brief, danwel een ontwijkend, dan wel afwijkend antwoord inzake de door u aangekaarte problemen aangaande reisdocumenten kan ik u het volgende melden;
Mijn hersenloze instanties die blijven hameren op de bewijsvoering van het Nederlanderschap wat reeds aangetoont kan worden met het reeds bestaande paspoort, maar dat gaat verlopen dus verloopt ook uw gezicht, uw vingerafdrukken en ook andere biometrische gegevens die met de door ons zeer onbetrouwbare technologisch achterlopende gammele apparatuur verzameld is, is vanwege voornoemde onbetrouwbaarheid niet capabel om de door u gewenste digitale afhandelingen mogelijk te maken. Wij waarderen uw moeite voor het verzamelen van de data die voor ons zeer waardevol wordt beschouwd omdat wij er toch niks mee kunnen en wij op uw enquête gereageerd hebben in de kamer die er sowieso niet toe doet omdat alleen Buitenlandse Zaken hiermee wat kan doen. Wij laten u hierbij ook weten dat wij kennis hebben genomen van uw voorstellen maar gezien ook voornoemde gammele onbetrouwbare apparatuur wij daar leuk niets mee gaan doen.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben…….
De minister antwoordt: weet ik allemaal, interesseert me alleen niet. Geld sparen is geld sparen, einde verhaal.
Voor mij is het traject duidelijk: ik haal nog e e n keer een NL paspoort (verloopt in augustus) en daarna wordt ik Duitser. Ik ga toch geen peperduur paspoort betalen aan een land dat het geen donder interesseert wat er met me gebeurt, zolang het maar niks kost. Ik heb geen voordeel aan Nederlander zijn. Als het, zoals nu, nadelig wordt, is het een simpel verhaal: doei.