ABN AMRO wijst emigranten nu echt de deur
UPDATE: 04-05-2018
Dat oordeelt de geschillencommissie van klachteninstituut Kifid vrijdag, nadat de consument de kwestie aanhangig had gemaakt.
Volgens de commissie mag van de bank niet worden verwacht dat er onevenredige kosten worden gemaakt en risico’s worden genomen om een betaalrekening voor een consument buiten de EU voort te zetten.
De klacht werd mede om die reden ongegrond verklaard. In de uitspraak werd ook gewezen op Nederlandse wet- en regelgeving waaraan ABN AMRO moet voldoen. Die maken het onmogelijk om bepaalde diensten buiten de EU aan te bieden zonder vereiste vergunningen.
ABN AMRO maakte eind 2016 bekend te stoppen met dienstverlening aan vijftienduizend particuliere klanten die permanent buiten de Europese Economische Ruimte (EER) wonen.
Het gaat dan om klanten niet in de EU, Liechtenstein, Noorwegen of IJsland wonen. De bank gaf de klanten zes maanden de tijd om hun bankzaken elders onder te brengen. Ongeveer een kwart van die klanten was van Nederlandse komaf.
Bron: ANP
Het klachteninstituut boog zich over klachten van twee Nederlandse rekeninghouders van ABN Amro, die naar Thailand en Nieuw-Zeeland waren verhuisd. Zij kregen vorig jaar, samen met 15.000 anderen, te verstaan dat zij geen klant meer konden blijven. Vanwege de hoge kosten en risico’s op misbruik door bijvoorbeeld terrorismefinanciering, besloot ABN Amro geen klanten buiten de Europese Unie meer te bedienen.
Twee gedupeerden waren daarop naar het Kifid gestapt. Eén al 50 jaar bij ABN Amro bankierende pensionaris gebruikte vanuit het buitenland een ABN-rekening om pensioen en AOW op te ontvangen. De andere, in 1972 geëmigreerde Hollander kon zonder Nederlandse betaalrekening niet meer meespelen met de Staatsloterij. Zij noemden het besluit van de bank om hun rekeningen op te heffen ‘onrechtmatig’ en ‘discriminerend’.
Het Kifid had begrip voor de ‘onwenselijke’ situatie voor de beide klanten, zeker niet na een relatie van een halve eeuw met de bank, maar dat ABN Amro geen uitzondering mag maken zonder vergunning voor deze dienstverlening. De Geschillencommissie verwees naar de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), die stelt dat banken voor activiteiten buiten de EU in elk land een aparte bankvergunning moeten bezitten. Met een Nederlandse vergunning kan alleen in EU-landen diensten worden aangeboden.
Voorgaande bericht: 28-02-2018
Meer dan 10.000 klanten van ABN Amro buiten Europa moeten binnen zes maanden een andere bank zoeken. Na een eerste aankondiging eind 2016 gaat de bank, vroeger nog aanwezig in bijna zestig landen, nu echt afscheid nemen van de emigranten.
Meer dan 10.000 ABN-rekeninghouders buiten Europa wordt de deur gewezen.
Dat moet volgens ABN Amro omdat het steeds duurder en gecompliceerder wordt om rekeningen buiten de Europese Economische Ruimte (28 EU-landen plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland) te controleren op zaken als witwassen en het financieren van terrorisme.
Keuze
Een woordvoerder van de bank noemt het nu ’spijtig’ dat de rekeningen van duizenden Nederlandse emigranten, die soms al tientallen jaren klant bij ABN Amro zijn, moeten worden afgesloten. „Maar de klant kiest ervoor om Nederland te verlaten. Daar hoort niet bij dat alle Nederlandse voorzieningen, zoals een bankrekening, automatisch altijd beschikbaar blijven.”
De klanten die het betreft krijgen dezer dagen allemaal een brief van ABN Amro. Volgens de zegsvrouw zijn er ook nog altijd rekeninghouders die de eerste aankondiging van ruim een jaar geleden nog niet ontvangen hebben. Maar: „De periode om over te stappen, zes maanden, is ruim.” Als klanten alle brieven van ABN Amro negeert, wordt de rekening geblokkeerd. „Als de klant helemaal niets van zich laat horen, gaat het geld uiteindelijk naar een tussenrekening van ABN Amro.”
Hoge leeftijd
Veel geëmigreerde pensionado’s zijn allerminst te spreken over de beslissing van De Bank. Om een rekening bij pak ’m beet Rabobank of ING te kunnen openen, moeten ze in persoon naar Nederland komen. Vanwege hun hoge leeftijd zijn ze daar lang niet allemaal toe in staat.
„Als klanten merken wat er mogelijk is, bijvoorbeeld een rekening openen bij een in hun land opererende internationale bank, dan gaan ze daarmee aan de slag”, beweert de ABN-woordvoerder. „Wij helpen met overstappen, inclusief het aanpassen van het rekeningnummer voor de AOW.”
Rekeninghouders die zich toch nog te zwaar benadeeld voelen, kunnen een klacht indienen bij ABN Amro. “En dan zullen we dat van geval tot geval bekijken.”
Bron: Telegraaf
En hoe zit het met mensen die welliswaar in buitenland wonen maar ook nog steeds bezittingen in NL, en Nederlandse belasting betalen? Moet mij het leven nu moeilijker en duurder gemaakt worden? Dankuwel ABN/AMRO… 🙁
Het blijkt dat al meerdere mensen met succes een bankrekening bij de ING hebben kunnen openen. Misschien eens proberen of dat lukt. Succes.
De opmerking dat je naar de ING kunt gaan is ongegrond. De ING stelt een aantal requirements en eentje daarvan is dat je in NL de rekening opent. Dat kan niet vanuit het buitenland.
Ik vraag me wel af: als dit al in 2016 in gang is gezet waarom hebben we dan nog niets gehoord. We hebben al 12 jaar een actieve rekening bij de ABN AMRO en ze kennen ons adres, we zouden toch op z’n minst een brief of zo krijgen?
Hetty: Mensen die bezittingen en belasting betalen in Nederland zijn doorgaans ook nog ingeschreven in het bevolkingsregister en dus Nederlandse ingezetene. Volgens mij (maar ik ben géén bankier of enigszins aan het bankwezen verbonden) verandert er dan helemaal niets voor jou! Als je UITgeschreven bent en niets meer bezit in NL en dus ook afgevoerd bent bij de Belastingdienst (klinkt bruut maar is nu eenmaal het vakjargon) en dus ook geen aangiftes meer doet, en dan ook nog buiten de EER plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein woont, DAN geldt bovenstaand verhaal voor jou ook….. maar nogmaals, ik ben géén deskundige, maar wel een geëmigreerde Nederlander
Inderdaad is het zo dat een bank, om bank activiteiten te moeten uitvoeren in een ander land, per
land een bank vergunning nodig heeft.
Echter in vele gevallen van met name pensionado’s, en anderen die ervoor gekozen hebben om in
het buitenland en wel buiten de EU te wonen, is het zo dat het gaat om:
• het houden van een rekening in Nederland voor het ontvangen van gelden van in Nederland
(of EU zo u wilt) gevestigde pensioenfondsen, levensverzekeraars, SVB en andere bronnen
• het
• het doen van betalingen in Nederland (of de EU)
• het doen van buitenland overboekingen naar andere landen (ook buiten de EU)
Dat zijn allemaal activiteiten die in Nederland geïnitieerd worden en daar heb je nou echt geen
vergunning voor nodig in de landen waar de niet ingezetenen wonen.
Als de bank zich daarop beroept moet het ook met bronvermelding de text kunnen leveren van de regelgeving waarin dat allemaal staat. Prove it……dat moet de challenge zijn.
Probeer een rekening bij Revolut of N26 te openen. Als je een Nederlandse bankrekening hebt is dat heel eenvoudig online te doen. Een dingetje is misschien wel dat een niet Nederlands adres misschien niet kan, maar ik zou het zeker eens proberen. Wat kan helpen is om je Nederlandse bankrekening een Nederlands adres te geven, vervolgens een Revolut of N26 rekening te openen. Wel willen die een pasje sturen naar dat adres. Het is dus wel zaak dat degene die op dat adres woont te vertrouwen is en het pasje naar je doorstuurt. Er worden geen pincodes toegestuurt, dus op zich is het heel veilig. Verder is Revolut sowieso heel fijn en goedkoop buiten Europa. Hele goede wisselkoersen en de rekening kost helemaal niks. Dus waarom zou je een rekening bij een bank als ABN Amro willen hebben?